Mainonnan eettinen neuvosto antoi kaksi vapauttavaa lausuntoa

28.2.2019

Mainonnan eettinen neuvosto antoi 27.2.2019 kaksi lausuntoa siitä, oliko mainos hyvän tavan vastaista ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. K-18-televisiosarjan mainos ja mainoksen ”veron kiertoviikko” –sanaleikki saivat vapauttavan lausunnon.

MEN 1/2019: K-18-televisiosarjan mainos

Mainoksessa oli The Walking Dead -sarjakuvan piirtäjän haastattelu, jossa esiintyi lyhyissä kohtauksissa zombieiksi maskeerattuja ihmisiä. Sarja on luokiteltu kielletyksi alle 18-vuotiailta. Mainosta oli esitetty K-7 ikärajaluokituksen saaneen The Simpsons -sarjan mainostauolla.

Mainoksen esitystapa huomioon ottaen mainoksen ei katsottu olevan yleisesti pelottava. Mainonnan eettisen neuvoston mukaan mainoksessa kuvattu haastattelutilanne, turvallisen oloinen haastateltava mieshenkilö ja mainoksen musiikki olivat omiaan häivyttämään pelottavaa vaikutelmaa. Mainoksen ei katsottu olevan hyvän tavan vastainen.

MEN 2/2019: Veron kiertoviikko -sanaleikki mainoksessa

Elektroniikkaliike oli mainostanut tuotteitaan veronpalautusten maksupäivänä. Mainoksessa oli käytetty ilmaisuja ”veron kiertoviikko” ja ”laita veronpalautuksesi kiertoon”. Mainonnan eettisen neuvoston mukaan mainoksessa oli hyödynnetty sanaleikkiä ja ilmaisu ”veron kiertoviikko” ei viitannut veronkiertoon. Mainos oli hyvän tavan mukainen.

(AH)