Lindtin kultainen suklaapupu tunnustettiin rekisteröimättömänä tavaramerkkinä Sakasassa

17.9.2021

Two Lindt Easter Gold Bunnies on Shelf

Sveitsiläinen suklaavalmistaja Lindt & Sprungli on vuosien mittaan yrittänyt monin tavoin saada tavaramerkkisuojaa kultaiseen folioon kiedotulle suklaapupulleen. EU:ssa yritykset ovat valuneet hyvin pitkälti hukkaan, tuomioistuinten kieltäytyessä myöntämästä 3D tavaramerkkisuojaa suklaapupulle ja sen kultaiselle pakkaukselle kerta toisensa jälkeen.

Nyt tuuli vaikuttaa kuitenkin kääntyneen saksalaisen liittovaltion korkeimman oikeuden tuomion päätyessä sveitsiläisvalmistajalle myönteiseen ratkaisuun oikeudenkäynnissä saksalaista suklaavalmistaja Heilemannia vastaan. Vuonna 2018 Lindt oli saanut tietää Heielmannin myyvän kultafolioon kiedottuja suklaisia puputuotteita. Lindt nosti kanteen saksalaisyritystä vastaan Munchenin alueoikeudessa. Linditllä ei kuitenkaan ole EU:ssa voimassa olevaa, rekisteröityä tavaramerkkisuojaa kultaisen pupunsa muodolle tai värille. Näin ollen yritys joutui nojautumaan kanteessaan muihin saksalaisen tavaramerkkilain sääntöihin, jotka antavat suojaa sellaisille rekisteröimättömille tavaramerkeille, joita on käytetty kaupankäynnin välineenä siinä määrin, että ne tunnistetaan laajalti kuluttajien keskuudessa.

Alueoikeus päätyi Lindtin kannalta suotuisaan ratkaisuun todetessaan, että Lindt oli menestyksekkäästi näyttänyt toteen, että kultainen väri, jota käytettiin valmistajan puputuotteiden pakkaukseen, tunnistettiin kuluttajien keskuudessa itsenäisenä tavaramerkkinä. Tuomion mukaan kultainen väri itsessään oli saavuttanut riittävän vahvan maineen kuluttajien keskuudessa täyttääkseen rekisteröimättömän tavaramerkin kriteerit Saksassa.

Alueoikeuden päätös kumottiin Munchenin korkeimman alueoikeuden toimesta, mutta saavutti lopuksi lainvoimaisuuden Saksan liittovaltion korkeimman oikeuden vahvistaessa päätöksen. Korkein oikeus huomioi erityisesti Lindtin kanteensa tukena toimittamat kyselytutkimukset. Tutkimusten mukaan noin 70 % kaikista vastaajista tunnistivat Lindtin tuotteiden kultaisen värisen folion ja liittivät sen nimenomaan Lindtin tuotteisiin. Rekisteröimättömän tavaramerkin tunnustuskynnys on saksalaisen tavaramerkkilain mukaan 50 %, ja näin ollen Lindt ylitti sen kirkkaasti.

Heilemannin mahdollista tavaramerkkirikkomusta tullaan todennäköisesti arvioimaan vastaisuudessa lisää.

The Brand Protection Blog-sivuston aihetta koskevan uutisen löydät täältä.

Kuva: Istockphotos.

Kirjoittajat

Share: