Liiketapalautakunnan suositus koskien markkinoinnissa käytettäviä ympäristöväittämiä

17.1.2023

green grass

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta suosittelee, että markkinoinnissaan ympäristöväittämien käyttämistä harkitseva yritys perehtyy Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjen ympäristöväittämiä koskeviin pelisääntöihin.

Ympäristöväittämien käyttö markkinoinnissa on yleistynyt, sillä kuluttajien huoli ilmastonmuutoksesta heijastuu myös markkinointiin. Ympäristöväittämällä tarkoitetaan väittämää, jossa suoraan tai epäsuorasti viitataan tuotteen ympäristövaikutuksiin taikka esimerkiksi ilmastonmuutokseen liittyviin seikkoihin. Tällaisia väittämiä käytetään kuitenkin markkinoinnissa huolimattomasti.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta on 11.1.2023 antanut suosituksen, jonka mukaan ympäristöväittämien käyttämistä harkitsevaa yritystä suositellaan perehtymään ICC:n markkinointisääntöjen ympäristöväittämiä koskeviin pelisääntöihin ja välttämään yleisiä, yksilöimättömiä ja moniselitteisiä väittämiä markkinoinnissaan.

Tarvittaessa yritys voi pyytää liiketapalautakunnalta ennakkolausuntoa suunnittelemastaan markkinoinnista ja sen asianmukaisuudesta.

Lue asiaa koskeva alkuperäinen tiedote täältä ja liiketapalautakunnan suositus täältä.

Kuva: Unsplash, Johannes Plenio

Kirjoittajat

Share: