Lifestyle v. Amazon – tavaramerkkioikeuden maantieteelliset rajoitukset

12.3.2024

Yhdistyneen kuningaskunnan (UK) korkein oikeus antoi 6.3.2024 tuomion asiassa Lifestyle Equities CV and another v Amazon UK Services Ltd and others. Tuomio koski UK:n ja EU:n tavaramerkkilainsäädännön soveltamista rajat ylittävään kaupankäyntiin verkossa.

Tapauksen kantajat, kaksi Lifestyle Equities Group -konserniin kuuluvaa yritystä (Lifestyle), ovat rekisteröineet joukon tavaramerkkejä UK- ja EU-tavaramerkkejä. Merkit ovat sana- ja kuviomerkkejä, joiden sanallinen osa on BEVERLY HILLS POLO CLUB. Yhdysvalloissa vastaavat merkit (US-merkit) on rekisteröinyt samoja tavaroita tai palveluita varten yritys, joka ei ole taloudellisessa yhteydessä kantajiin. Vastaajat ovat Amazon-yritysryppääseen kuuluvia yrityksiä (Amazon). Amazon toimii Yhdysvalloissa sivustolla amazon.com ja UK:ssa sivustolla amazon.co.uk. Kuluttajien on kuitenkin mahdollista tilata Iso-Britanniaan tuotteita myös amazon.com-sivustolta.

Tavaramerkkikiista syntyi US-merkeillä varustettujen tuotteiden myynnistä Amazon-verkkokaupassa. Kyseisiä tuotteita oli mahdollista tilata Iso-Britanniaan sekä amazon.com-, että amazon.co.uk -sivustoilta. Oikeusprosessin alkuvaiheessa todettiin, että Amazon.co.uk-sivustolla myydyt tuotteet loukkasivat Lifestylen yksinoikeutta tavaramerkkeihinsä, koska sivusto on kohdistettu Iso-Britannian kuluttajiin. Kyse oli ensin valitustuomioistuimessa ja lopulta korkeimmassa oikeudessa siitä, loukkasiko Amazonin toiminta Lifestylen tavaramerkkioikeuksia myös amazon.com-sivustolla myytyjen tuotteiden osalta, koska tuotteet olivat tilattavissa tätä kautta myös Iso-Britanniaan.

Alioikeus katsoi omassa tuomiossaan, ettei amazon.com-sivusto ollut suunnattu UK:n kuluttajille, eikä tuotteiden tarjoaminen siellä loukannut Lifestylen tavaramerkkioikeuksia. Alioikeus perusteli ratkaisua erityisesti sillä, että amazon.com-sivustolla tiedotettiin Iso-Britannian kuluttajia amazon.co.uk-sivustosta ja siitä, että tilausajat ja hinnat ovat matalampia UK-sivuston kautta tilatessa. US-tavaramerkeillä varustettuja tuotteita oli myös tilattu Iso-Britanniaan vähäisissä määrin. Alioikeuden mukaan Lifestylen peruste kanteelle ei ollut niinkään estää tuotteiden myyntiä Iso-Britanniaan, vaan säilyttää omien tavaramerkkiensä arvo estämällä Iso-Britannian kuluttajia näkemästä yhdysvaltalaisten tuotteiden edullisempia hintoja. Alioikeuden mukaan tuotteiden myynti amazon.com-sivustolta ei myöskään ollut tavaramerkkioikeudellisesti merkityksellistä tuotteiden myyntiä Iso-Britanniaan tai EU:n alueelle.

Valitustuomioistuin teki kuitenkin asiassa täyskäännöksen; sen mukaan amazon.com-sivusto oli selvästi suunnattu myös Iso-Britannian kuluttajille ja US-tavaramerkeillä varustettujen tuotteiden myynti Iso-Britanniaan loukkasi Lifestylen tavaramerkkioikeuksia. Vaikka tuotteen myynti tapahtuisi UK:n ja EU:n ulkopuolisella sivustolla, eivätkä sivuston mainokset ja myyntiin tarjottavat tuotteet olleet suunnattu Iso-Britanniaan, kyse oli silti merkin käytöstä elinkeinotoiminnassa. Amazonin mukaan tämä tulkinta oli liian pitkälle viety ja se valitti tuomioista korkeimpaan oikeuteen.

Korkein oikeus tarkasteli amazon.com-sivustoa sellaisena kuin se avautui iso-britannialaisesta ip.osoitteesta, etusivusta tilauksen tekemiseen asti. Etusivulla oli merkintä ”Deliver to United Kingdom”, josta avautui teksti ”We ship internationally. We’re showing you items that ship to United Kingdom”. Korkeimman oikeuden mukaan tämä antoi viitteitä siitä, että Amazon oli päättänyt tavoitella sivustolla myös Iso-Britannian kuluttajia. Etusivulla oli myös merkintä “You are on Amazon.com. You can also shop on Amazon UK for millions of products with fast local delivery. Click here to go to Amazon.co.uk”. Korkein oikeus katsoi, että amazon.com-sivustolle listatut tuotteet oli tämän perusteella tarkoitettu toimitettaviksi myös Iso-Britanniaan. Korkein oikeus huomioi myös sen, että amazon.com-sivustolla oli mahdollisuus vaihtaa valuutaksi Iso-Britannian punta.

Korkein oikeus ei antanut juuri painoarvoa sille, että lähetyskulujen kerrottiin olevan edullisemmat ja lähetysaikojen lyhyemmät amazon.co.uk-sivustoa käytettäessä. Merkitystä ei ollut myöskään sillä, että yhdysvaltalaisilla tavaramerkeillä varustettuja tuotteita oli myyty vähäisissä määrin Iso-Britanniaan. Lifestylen motiiveilla kanteen nostamiseen ei myöskään ollut merkitystä, sillä asiassa arvioitiin ainoastaan sitä, kohdensiko Amazon sivustonsa Iso-Britannian kuluttajille. Korkein oikeus totesi, että jokainen amazon.com-sivustolla ollut tuote, joka oli varustettu yhdysvaltalaisella tavaramerkillä ja mahdollista toimittaa Iso-Britanniaan, oli kohdennettu Iso-Britannian kuluttajille. Näin ollen Amazon oli kohdentanut myös amazon.com-sivuston Iso-Britanniaan ja loukannut Lifestylen yksinoikeutta tavaramerkkeihinsä. Korkein oikeus hylkäsi Amazonin valituksen.

Tuomion voit lukea täältä.

Kuva: Unsplash / Paul Chambers

Kirjoittajat

Share: