Kuluttaja-asiamies puuttui Finnairin epäselvään ympäristömarkkinointiin

14.2.2024

Kuluttaja-asiamies on puuttunut Finnairin markkinoinnissaan käyttämään ympäristöväittämään ja todennut, että lentoyhtiö antoi markkinoinnissaan harhaanjohtavan kuvan yrityksen lentomatkustamisen myönteisistä ympäristövaikutuksista.

Laajalti eri markkinointikanavissa esitetyssä mainoksessa kerrotaan, että lentoyhtiö hankkii uutta lentopolttoainetta, joka vähentää kasvihuonepäästöjä jopa 80 %, ja että yhtiön tavoitteena on olla täysin hiilineutraali vuonna 2045. Mainoskuvituksessa käytettiin kuvaa maapallosta ja lentokoneesta, jonka lentoreittiä seuraa vihreä juova. Lisätietoja mainosväittämille sai sosiaalisessa mediassa linkin kautta ja printtimainoksissa lisätietoja avattiin pikkuprintissä.

Kuluttaja-asiamies korostaa, että ympäristömarkkinoinnin on aina oltava paikkansapitävää, tarkkarajaista ja selkeää, jotta kokonaisvaikutelma ei muodostu kuluttajien kannalta harhaanjohtavaksi. Tässä tapauksessa kuluttaja ei Finnairin ympäristöväittämän perusteella voi tietää, mikä merkitys uusiutuvan lentopolttoaineen hankinnalla on Finnairin kokonaispäästöihin, sillä mainoksessa ei esimerkiksi ole kerrottu, mihin väittämää verrataan tai mihin ajanjaksoon se liittyy. Lisäksi ympäristöväittämää tukevien perustelujen ja lisätietojen on oltava esillä siten, että kuluttaja ei voi huomaamattaan tulla ohittaneeksi väittämää koskevaa täsmennystä. Lentoyhtiö ei esittänyt tekemänsä ympäristöväittämän laajuutta ja rajoja markkinoinnissaan selkeästi ja näin ollen jätti kertomatta kuluttajan kannalta olennaisia tietoja.

Hiilineutraaliustavoitteen osalta kuluttaja-asiamies on todennut, että Finnairin ilmaisu on alttiina muutoksille ja epävarmuudelle sekä on kuluttajien kannalta vaikeasti arvioitava. Verkkosivuilla annetut yleiset vastuullisuuslausumat eivät riitä perustelemaan esitettyjä väittämiä, eivätkä epämääräiset väittämät auta kuluttajia tekemään aidosti ympäristöystävällisiä valintoja. Finnair on sitoutunut korjaamaan markkinointiaan.

Kuluttaja-asiamies on huomioinut, että viherpesun torjuminen on yhä tärkeämpää ja siihen tullaan puuttumaan valmisteilla olevalla EU-lainsäädännöllä. EU:n komissio on antanut 22.3.2023 direktiiviehdotuksen koskien viherväittämiä. Ehdotuksen mukaan tietyt viherväittämät tulisi tarkastaa etukäteen ennen kuin niitä voitaisiin käyttää markkinoinnissa.

Kuluttaja- ja kilpailuviraston tiedotteen löydät täältä.

Kuva: Unsplash / Tim van der Kuip

Kirjoittajat

Share: