Kosmetiikkanäytteiden jakamisen ei katsottu johtavan tavaramerkkioikeuden sammumiseen

4.1.2024

Ranskan korkein oikeus (Cour de Cassation) arvioi joulukuussa 2023, onko kyse tavaramerkkiloukkauksesta silloin, kun käytetyn tavaran kaupassa myydään osittain käytettyjä kosmetiikkatuotteiden näytteitä tai kosmetiikkatuotteita, joiden alkuperäistä pakkausta on muutettu.

Ranskalainen käytetyn tavaran kauppa oli myynyt Chanelin kosmetiikkatuotteita ja hajuvesiä. Osassa tuotteista luki, että vain Chanelin hyväksymät jälleenmyyjät voivat myydä tuotetta, ja osa tuotteista oli osittain käytettyjä tai niiden muovikalvo oli poistettu. Useisiin tuotteisiin oli merkitty ”ilmainen näyte – ei myyntiin”. Chanel nosti kanteen tavaramerkkiloukkauksesta kauppaa ja tuotteet uusina ostanutta henkilöä vastaan.

Tuomioistuin arvioi ensin niiden tuotteiden myyntiä, joissa luki ”ilmainen näyte – ei myyntiin” ja totesi, että tavaramerkin haltijan yksinoikeus saattaa tuote markkinoille sammuu, kun tavara on saatettu ensimmäistä kertaa markkinoille. Tämän oikeuden käyttämisen jälkeen tavaramerkin haltija ei lähtökohtaisesti voi enää vastustaa kyseisten tavaroiden myöhempiä luovutuksia. Tuomioistuin viittasi Euroopan unionin tuomioistuimen (EUT) ratkaisuun asiassa L’Oréal, C-324/09, ja totesi, että se, että tavaramerkin haltija antaa hyväksymilleen jälleenmyyjille tavaramerkillään varustettuja näytteitä kuluttajille annettavaksi, ei ole tällaista markkinoille saattamista.

Toiseksi tuomioistuin arvioi tuotteita, joiden paketointia oli muutettu. Tuomioistuin totesi, että tavaramerkin haltijalla säilyy tavaroiden markkinoille saattamisesta huolimatta oikeus vastustaa myöhempiä luovutuksia, jos sillä on tavaroiden tai niiden kunnon myöhempään muuttamiseen liittyvä perusteltu syy. Ilman alkuperäistä paketointia myytävien kosmetiikkatuotteiden ja hajuvesien myynnissä oli kyse tällaisesta kunnon muuttamisesta. Samalla tavalla kyse on tavaran muuttamisesta silloin, kun hajuvesiä tai kosmetiikkatuotteita on käytetty. Lisäksi tällaisten tuotteiden myynti on haitallista Chanelin maineelle. Näin ollen tuomioistuin katsoi, että Chanelilla oli oikeutettu syy vastustaa tapauksessa käsiteltyjen tuotteiden myyntiä.

Alkuperäisen uutisen löydät täältä ja tuomion täältä.

Kuva: Unsplash / Laura Chouette

Kirjoittajat

Share: