Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta antoi suosituksen henkilön kuvan käyttämisestä markkinoinnissa

11.1.2024

Suositus muistuttaa kirjallisen sopimisen tärkeydestä ja henkilön tunnistettavuuden tapauskohtaisuudesta.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta on antanut 11.1.2024 suosituksen henkilön kuvan käyttämisestä markkinoinnissa. Taustatekijänä suosituksen laatimiselle lautakunta nostaa esiin markkinoinnin lisääntymisen sosiaalisen median alustoilla sekä vaikuttajamarkkinoinnin erityisenä markkinoinnin muotona, jossa ei aina kiinnitetä riittävästi huomiota henkilön kuvan käyttämisen pelisääntöihin.

Suosituksessa korostetaan markkinoijan velvollisuutta saada asianomaiselta henkilöltä suostumus tilanteessa, jossa henkilö on tunnistettavissa mainoksesta tai muusta markkinointimateriaalista. Vaikka suosituksessa on otsikon mukaisesti kyse henkilön kuvan käyttämisestä, lautakunta muistuttaa, että suostumusta edellyttävä henkilön tunnistaminen voi perustua myös muihin tekijöihin kuin itse henkilön esiintymiseen kuvassa.

Liiketapalautakunta suosittelee tekemään kuvan käytöstä kirjallisen sopimuksen, jossa suostumuksen ulottuvuus määritellään täsmällisesti. Suosituksessa muistutetaan myös Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n markkinointisäännöistä – erityisesti yksityisyydensuojaa koskevasta 14 artiklasta – sekä esitellään kootusti asiaa koskevaa kotimaista oikeus- ja lausuntokäytäntöä. Suositus kiinnittää huomiota myös kuvapankkien käyttöön, tapauskohtaiseen arviointiin julkisilla paikoilla kuvatessa sekä suoja-ajan pituuteen.

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta antaa pyynnöstä lausunnon elinkeinotoiminnassa tehdyn toimenpiteen hyvän liiketavan mukaisuudesta. Lautakunnalta on mahdollista pyytää luottamuksellista lausuntoa on myös ennakkoon markkinoinnin asianmukaisuuden varmistamiseksi.

Lue asiaa koskeva alkuperäinen tiedote täältä ja liiketapalautakunnan suositus täältä.

Kuva: Unsplash / Joe Shields

Kirjoittajat

Share: