JOOP! ja Calvin Klein -hajuvedet halpamyymälöissä – mainehaitta?

19.9.2023

Parfumes.

Saksalainen tuomioistuin arvioi mahdollisia mainehaittoja tilanteessa, jossa Aldi Süd (halpamyymälä) myi osana valikoimaansa JOOP! ja Calvin Klein -hajuvesiä, jotka on suojattu EU-tavaramerkeillä. Merkkien haltijan mukaan tällainen toiminta on omiaan heikentämään niiden mainetta.

Tapauksessa Aldi Süd oli myynyt kyseisiä hajuvesiä vuosien 2017 ja 2018 aikana. Hajuvedet oli sijoitettu erilaisiin muovilaatikoihin ja lasikaappeihin, joissa oli muun muassa multimediatuotteita. Nämä kaapit ja laatikot olivat erilaisten tarjouslaarien läheisyyteen. Lisäksi Aldi Süd mainosti hajuvesiä ystävänpäivätarjousten yhteydessä viikoittaisessa mainoslehtisessä. Tavaramerkkien haltija haastoi Aldi Südin oikeuteen Düsseldorfissa. Käräjäoikeus hylkäsi kanteen ja totesi, että hajuvedet eivät olleet sellaisia luksustuotteita, joiden mainetta Aldi Süd:in esittely ja mainonta olisi voinut heikentää. Haltija valitti päätöksestä seuraavaan oikeusasteeseen.

Ylempi alueoikeus katsoi, että periaatteessa kyseisten tuotteiden tavaramerkkioikeudet olivat sammuneet, koska ne oli saatettu markkinoille jo aikaisemmin. Tästä huolimatta myyminen aikaisemmin mainituissa olosuhteissa oli merkin mainetta tahraavaa, kun taas mainostaminen tarjouslehdessä ei. Tuomioistuin luetteli erilaisia tekijöitä, joita on harkittava tapausta arvioitaessa, kuten tavaramerkein varustetuin luksustuotteiden luonne. Se myös totesi, että JOOP! ja Calvin Klein -hajuvesiä markkinoidaan valikoivan jakelujärjestelmän kautta, jonka ansiosta niiden ympärille on muodostunut kuva ylellisyydestä.

Tuomioistuin katsoi, että hajuvesien sekoittaminen tavanomaiseen valikoimaan oli omiaan tahraamaan niiden mainetta. Hajuvesiä ei oltu erityisesti korostettu tai sijoiteltu esimerkiksi omaan hyllyyn, vaan ne olivat tavanomaisen näköisissä lasikaapeissa, jotka eivät antaneet viestiä ylellisyydestä. Tuomioistuimen mukaan intressivertailussa merkin haltijan intressi ylellisen kuvan säilyttämiseen oli tärkeämpi kuin Aldi Südin oikeus hajuvesien myyntiin, sillä esimerkiksi kaupan asiakkaat eivät odottaneet tämänkaltaisten tuotteiden myyntiä liikkeessä. Aldi Süd toisaalta vetosi siihen, että hajuvesiä myydään myös apteekeissa. Väite ei kuitenkaan menestynyt, sillä oikeuden mukaan muun muassa tuotteiden esillepano oli erillinen, eikä siten samalla tavalla vahingoita tavaramerkin mainetta.

Näin ollen tuomioistuin totesi, että tavaramerkkidirektiivin (2015/2436) 15 artiklan 2 kohta, jossa todetaan, että oikeuksien sammumista ei sovelleta ” jos haltijalla on perusteltua aihetta vastustaa tavaroiden myöhempää kaupan pitämistä, erityisesti silloin kun tavaroiden kuntoa on muutettu tai huononnettu sen jälkeen, kun ne on saatettu markkinoille”, voi tulla sovellettavaksi esimerkiksi tällaisessa tilanteessa. Tulkinta vaikuttaisi olevan jatkumoa Euroopan unionin tuomioistuimen aikaisemmille ratkaisuille.

Pääset lukemaan asiaa käsittelevän blogikirjoituksen täältä. Päätöksen numero on 20 U 278/20.

Kuva: Unsplash / Polina Zimenkova

Kirjoittajat

Share: