Hallinto-oikeus kumosi apulaistietosuojavaltuutetun päätöksen koskien lasten henkilötunnusten käsittelyä

18.8.2022

Houses

Apulaistietosuojavaltuutettu oli antanut vuokraustoimintaa harjoittavalle yhtiölle määräyksen korjata toimintansa säännösten mukaiseksi sekä poistaa henkilötiedot niiltä osin kuin näiden keräämiselle ei ollut asianmukaisia perusteita. Päätöksen perusteluissa todettiin, että vuokralaisten lasten henkilötunnusten keräämistä pidettiin sallittuna, kun kyse oli arava- tai korkotukivuokra-asunnosta. Yhtiön valituksen perustella hallinto-oikeuden ratkaistavaksi tuli, oliko kyseinen yhtiö oikeutettu keräämään vuokralaisten lasten henkilötunnuksia myös tapauksessa, jossa oli kyse vapaarahoitteisesta asunnosta.

Apulaistietosuojavaltuutetun määräys perustui Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 206/676 luonnollisten henkilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä sekä näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta ja direktiivin 95/46/EY kumoamisesta (yleinen tietosuoja-asetus, jäljempänä tietosuoja-asetus) 58 artiklan 2 kohdan d alakohtaan. Asiassa yhtiö esitti tarvitsevansa  henkilötunnuksia varmistaakseen henkilön yksiselitteinen yksilöinti.

Asiassa hallinto-oikeus totesi, että lasten henkilötietojen käsittely voidaan tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f) alakohdan tarkoitetun edun perusteella katsoa olevan mahdollista. Tämä kuitenkin edellyttää, että suojaa edellyttävät rekisteröidyn perusoikeudet ja -vapaudet tai edut eivät vaikuta syrjäyttävästi rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun käsitellä kyseisiä henkilötietoja.  Kyseinen edellytys on erityisesti huomioitava, jos rekisteröity on lapsi. Esillä olevassa tapauksessa hallinto-oikeus kuitenkin totesi, että lasten henkilötietoihin ei tapauksessa kohdistunut erityistä suojelun tarvetta ottaen huomioon kyseiset tarkoitukset. Näin ollen kyseessä ei ollut  merkittävä puuttuminen lasten etuihin ja oikeuksiin.

Hallinto-oikeuden mukaan tietosuoja-asetuksen kansallisen liikkumavaran perusteella tietosuojalain 29 §:ssä on tarkemmin määritelty henkilötunnusten käsittelyn edellytykset. Tulkitessa säännöksen 2 momenttia voidaan henkilötunnuksien käsittely vuokraustoiminnassa katsoa olevan sallittua kattaen yleiset vuokraustoimea koskevat toimet, mukaan lukien huoneistoon muuttavien lasten henkilöntunnusten käsittely.

Tapauksessa hallinto-oikeus katsoi, että yhtiöllä on vuokraustoiminnasta johtuen tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan f) alakohdan mukainen oikeutettu etu henkilötietojen käsittelyyn. Ottaen huomioon, että henkilön luotettava yksilöinti vuokraustoiminnassa katsotaan tärkeänä rekisteröidyn oikeusturvan kannalta, voitiin tapauksessa nähdä oikeutetun edun ulottuvan myös lasten henkilötunnusten käsittelyyn. Henkilötietojen käsittelyä voitiin näillä perustein pitää tietosuoja-asetuksen 5 artiklan 1 kohdan a) alakohdan ja 6 artiklan mukaisesti lainmukaisena. Käsittelyä ei voitu pitää kyseisen käyttötarkoituksen kannalta tarpeettomana huomioiden tietosuoja-asetuksen edellytykset koskien tietojen minimointia. Hallinto-oikeus totesi, että kyseiset käsittelytoimet voitiin nähdä olleen lainmukaiset ja apulaistietosuojavaltuutetun päätös tuli näin ollen kumota.

Pohjois-Suomen hallinto oikeuden ratkaisun 15.8.2002 1026/2022 pääset lukemaan tästä.

Kuva: Unsplash, Yaopey Yong

Kirjoittajat

Share: