EUT: Tuotteen runsasta tarjontaa tietyssä paikassa ei tullut pitää maantieteellistä alkuperää osoittavana

10.7.2017
Euroopan unionin tuomioistuin (EUT) linjasi 6.7.2017 antamassaan ratkaisussa, että merkin pitäminen maantieteellisenä alkuperän merkintänä edellyttää yksilöidyn, maantieteellisen paikannimen liittämistä merkkiin. Myöskään merkin liittäminen tietyssä paikassa tarjottuihin, arvokkaisiin tai korkealaatuisiin tavaroihin ei sellaisenaan muodostanut estettä rekisteröinnille.

Valittajat Benavente Cárdaba ja Moreno Benavente olivat viinejä varten rekisteröidyn espanjalaisen tavaramerkin ”La Milla de Oro” haltijoita. Tavaramerkki oli myönnetty Moreno Marínille, ja se siirrettiin myöhemmin Benavente Cárdaballe ja Moreno Benaventelle. Valittajat nostivat kanteen viinituottaja Abadía Retuertaa vastaan Burgosin kauppatuomioistuimessa (Juzgado de lo Mercantil de Burgos) vaatien vastaajaa lopettamaan merkin ”El Pago de la Milla de Oro” käyttämisen viinien pakkausmerkinnöissä. Nimityksen ”La Milla de Oro” koettiin aiheuttavan kuluttajien keskuudessa sekaannusta kantajien vastaavan merkin kanssa.

Abadía Retuerta vastusti kannetta ja nosti vastakanteen, jossa vaadittiin tavaramerkin ”La Milla de Oro” julistamista mitättömäksi. Vastaaja vetosi erityisesti siihen, että kyseinen tavaramerkki muodostui maantieteellisestä alkuperämerkinnästä muodostaen rekisteröintiesteen. Vastakanne hyväksyttiin ensimmäisessä oikeusasteessa, jolloin kantajat valittivat tuomiosta Burgosin maakunnalliseen ylioikeuteen (Audiencia Provincial de Burgos).

Valittajat katsoivat, että merkki ”La Milla de Oro” ei ole maantieteellistä alkuperää osoittava merkintä vaan kuvitteellinen nimi, joka osoittaa, että tuote kuuluu ylellisyysmerkkeihin. Viinialalla nimi voi viitata kahteen maantieteelliseen alueeseen sekä Madridissa ylellisyystuotteita tarjoavaan katuosuuteen. Vastaajan mukaan merkkiä käytetään viininviljelyalalla osoittamaan hyvin täsmällistä maantieteellistä aluetta, jolla sekä pääasian valittajat että Abadía Retuerta harjoittavat toimintaansa

Valitustuomioistuin päätti lykätä asian käsittelyä, ja esitti unionin tuomioistuimelle ennakkoratkaisukysymyksen. EUT:n ratkaistavaksi tuli ensinnäkin se, voidaanko merkin käyttö tavaramerkkidirektiivin (2008/95) nojalla kieltää tavaran tai palveluiden ominaisuuksia kuvailevana, kun ominaisuus perustuu arvokkaan ja korkealaatuisen tavaran runsaaseen tarjontaan samassa paikassa. Toiseksi, onko merkki maantieteellistä alkuperää osoittava, jos tavara tai palvelu on aina keskittynyt tietylle fyysiselle alueelle.

EUT lähti liikkeelle maantieteellisen alkuperän arvioinnista. Merkin ”La Milla de Oro” ei katsottu yksinään viittaavan tiettyyn maantieteelliseen paikkaan, koska nimi yhdistetään useisiin paikkoihin. EUT totesi, että merkin yhteydessä tuli olla tarkempi maantieteellistä paikkaa osoittava nimi, jotta tavaroiden tai palvelujen maantieteellinen alkuperä voitaisiin yksilöidä.

Merkin kuvailevuuden osalta EUT viittasi aiempaan oikeuskäytäntöön. Tavaramerkin koostuminen merkeistä tai merkinnöistä, joita käytetään lisäksi mainoslauseina tai laatua koskevina ilmaisuina, eivät sellaisenaan ole este rekisteröinnille.  EUT katsoi, että ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on kokonaisharkintaa käyttäen ratkaistava, voiko kohdeyleisölle muodostua merkistä mielikuva tavaran ominaisuudesta. Mikäli merkkiä ei pidetä kuvailevana, tulee kuitenkin arvioida, onko merkki erottamiskykyinen.

Ratkaisu C-139/16 luettavissa kokonaisuudessaan Curia-sivustolta.

(IK)

Share: