EUT: Tuotteen mainostaminenkin voidaan tulkita ”yleisölle levittämiseksi”

25.5.2015
EU-tuomioistuin laajensi tulkinnallaan yleisölle levittämisen käsitettä siten, että jo pelkkä tekijänoikeudella suojattujen tavaroiden mainostaminen saattaa loukata oikeudenhaltijan yksinoikeutta levittää tavaroita yleisölle.

EU-tuomioistuin antoi 13.5.2015 ennakkoratkaisun asiassa, jossa Dimensione Direct Sales -niminen yritys oli mainostanut tekijänoikeudella suojattuja huonekaluja. Tekijänoikeuden haltija tapauksessa oli Knoll International. Ennakkoratkaisupyynnön oli esittänyt saksalainen tuomioistuin, ja sen EU-tuomioistuimelle esittämät kysymykset koskivat etenkin sitä, kuuluuko tekijänoikeuden haltijalle yksinoikeus myös tekijänoikeudella suojattujen esineiden mainostamiseen.

Aiemmissa ratkaisuissaan EU-tuomioistuin on esittänyt, että ”yleisölle levittämisestä” (2001/29/EY, 4 artiklan 1 kohta) on kyse ainakin silloin, kun myyjä tekee sopimuksen tavaran kaupasta ja toimittaa tavaran ostajalle. Nyt käsillä olevan tapauksen perusteluissa tuomioistuin kuitenkin laajensi yleisölle levittämisen käsitettä koskemaan myös sellaista tilannetta, jossa kauppa itsessään ei ole tapahtunut, mutta myyjä on tehnyt siitä sitovan tarjouksen. Tuomioistuimen mukaan tarjous on sellainen kauppaa edeltävä toimi, jonka perusteella myyjä jo sitoutuu myymään tavaran mahdollisille ostajille. Tuomioistuin katsoi, että sillä, oliko tavaroita todellisuudessa myyty sen jälkeen, kun niitä oli mainoksissa tarjottu ostettavaksi, ei ollut merkitystä.

Tuomioistuimen mukaan jo se, että Dimensione mainosti huonekaluja ja tarjosi niitä ostettavaksi, loukkasi Knoll Internationalille kuulunutta tekijänoikeutta. Näin oli, vaikka mainonta ei olisi johtanut siihen, että joku olisi ostanut huonekalut. Se, että kuluttajia mainostamalla ”kannustettiin” ostamaan tekijänoikeudella suojattuja huonekaluja, riitti synnyttämään tekijänoikeusloukkauksen.

Tuomio EUT C-516/13 on luettavissa kokonaisuudessaan Curia-tietokannasta.

EUT:n julkisasiamiehen ratkaisuehdotus: Levitysoikeus kattaa oikeuden kieltää alkuperäiskappaleiden tai kopioiden tarjoamisen ostettavaksi, IPR University Centerin uutinen 5.12.2014

(NA)

Share: