EUT: tekijänoikeuksien hallinnointi ja palvelujen vapaan liikkuvuuden periaate

26.3.2024

Euroopan unionin tuomioistuin (EUT) antoi 21.3.2024 tuomion asiassa Liberi editori e autori v. Jamendo SA (C-10/22). Tapaus koski tekijänoikeuden hallinnointia ja palvelujen vapaata liikkuvuutta unionin sisämarkkinoilla.

Tapauksen tausta

Italian tekijänoikeuslainsäädännön mukaan hallinnointitoiminta on varattu yksinomaan Italian tekijänoikeusjärjestö SIAE:lle (Società italiana degli autori ed editorilla) ja muille valtuutetuille yhteishallinnointiorganisaatioille. Liberi editori e autori (LEA) on yksi valtuutuksen saaneista yhteishallinnointiorganisaatioista. Luxemburgiin rekisteröity yhtiö Jamendo SA taas on riippumaton hallinnointiyhteisö, joka on harjoittanut toimintaa Italiassa vuodesta 2004 alkaen.

LEA nosti Tribunale ordinario di Romassa (Rooman alioikeus) Jamendoa vastaan kieltokanteen, jossa se vaati tuomioistuinta kieltämään Jamendon toiminnan Italiassa. Tuomioistuin katsoi, ettei Italian tekijänoikeuslainsäädäntö salli toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneiden riippumattomien hallinnointiyhteisöjen harjoittaa tekijänoikeuksien hallinnointitoimintaa Italiassa. Tuomioistuin pyysi kuitenkin EUT:lta ennakkoratkaisua varmistuakseen Italian tekijänoikeuslainsäädännön yhteensopivuudesta unionin oikeuden kanssa. Ennakkoratkaisupyynnössä tuomioistuin tiedusteli, voidaanko tekijänoikeuslainsäädännöllä sulkea pois yleisesti ja ehdottomasti toiseen jäsenvaltion sijoittautuneiden riippumattomien hallinnointiyhteisöjen mahdollisuus tarjota tekijänoikeuksien hallinnointipalveluita.

Yhteishallinnointidirektiivin vaatimukset

EUT korosti ratkaisussaan, että yhteishallinnointidirektiivissä asetetaan erilaisia vaatimuksia kyseisten yhteisöjen toiminnalle. Yhteishallinnointiorganisaatioille on asetettu yhtenäisiä velvollisuuksia hallinnon, varainhoidon, avoimuuden ja raportoinnin korkean tason varmistamiseksi. Riippumattomat hallinnointiyhteisöt ovat sen sijaan kaupallisia yhteisöjä, joihin sovelletaan ainoastaan tiettyjä yhteishallinnointidirektiivin säännöksiä.

Yhteishallinnoindirektiivissä annetaan oikeudenhaltijoille mahdollisuus valtuuttaa valitsemansa yhteishallinnointiorganisaatio hallinnoimaan valitsemiaan oikeuksia riippumatta siitä, mihin jäsenvaltioon organisaatio on sijoittautunut. EUT kuitenkin huomautti, ettei kyseinen säännös ulotu riippumattomiin hallinnointiyhteisöihin. Näin ollen jäsenvaltioilla ei ole velvollisuutta valvoa, että oikeudenhaltija voi antaa oikeutensa hallinnoitavaksi sellaiselle riippumattomalle hallinnointiyhteisölle, joka ei ole sijoittautunut kyseiseen jäsenvaltioon. Näin ollen EUT katsoi, ettei yhteishallinnointidirektiivi itsessään asettanut estettä Italian tekijänoikeuslainsäädännössä toteutetulle ratkaisulle, jossa ulkomaiset riippumattomat hallinnointiyhteisöt suljettiin pois hallinnointipalveluiden piiristä Italiassa.

Palvelujen vapaan liikkuvuuden periaate

EUT katsoi, että asiaa oli tarkasteltava myös Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 56 artiklaan kirjatun palvelujen vapaan liikkuvuuden periaatteen kautta. Sopimuksen turvaamista perusvapauksista poikkeaminen on mahdollista ainoastaan yleistä etua koskettavilla pakottavilla syillä, joten Jamendo SA:n kaltaisten yhteisöjen erilainen kohtelu vaatii pakottavan syyn olemassaoloa ja toteutettujen toimenpiteiden oikeasuhtaisuutta.

EUT:n mukaan tekijänoikeuden suojaaminen voidaan katsoa tällaiseksi pakottavaksi syyksi. Riippumattomien hallinnointiyhteisöjen erilainen kohtelu voi olla perusteltua, jos sillä pystytään takaamaan tekijänoikeuksien suojaamisen tavoite. EUT tarkasteli, oliko Italian tekijänoikeuslainsäädäntö kuitenkin tarpeettoman rajoittava tekijänoikeuksien suojaamiseen liittyvän yleisen edun mukaisen tavoitteen varmistamista varten.

Italian lainsäädännöllä estetään ehdottomasti kaikkia toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneita riippumattomia hallinnointiyhteisöjä harjoittamasta tekijänoikeuden hallinnointitoimintaa Italiassa. Rajoituksen soveltamiseen ei vaikuta se, mitä lainsäädännöllisiä vaatimuksia näihin yhteisöihin sovelletaan niiden sijoittautumisjäsenvaltion kansallisen oikeuden nojalla. EUT:n mukaan tekijänoikeuksien suojaamisen tavoite olisi turvattavissa myös vähemmän rajoittavilla toimenpiteillä. Tällainen vähemmän rajoittava toimenpide voisi olla esimerkiksi sellainen, että tekijänoikeuksien välityspalvelujen tarjoamisen edellytykseksi asetetaan erityisiä lainsäädännöllisiä vaatimuksia, jotka ovat perusteltuja tekijänoikeuksien suojaamisen tavoitteen kannalta.

Lopputulos

Italian tekijänoikeuslainsäädäntö näytti EUT:n mukaan ylittävän sen, mikä on tarpeen tekijänoikeuksien suojaamiseksi. EUT:n mukaan palvelujen vapaata liikkuvuutta koskeva SEUT 56 artikla, luettuna yhdessä yhteishallinnointidirektiivin kanssa, on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jossa suljetaan pois yleisesti ja ehdottomasti toiseen jäsenvaltioon sijoittautuneilta riippumattomilta hallinnointiyhteisöiltä mahdollisuus tarjota tekijänoikeuksien hallinnointipalveluita tässä ensimmäisessä jäsenvaltiossa.

Kuva: Unsplash / Ivan Oštrić

Kirjoittajat

Share: