”EURO 2024” -tavaramerkki esimerkkinä hyvästä ennakoinnista

8.5.2024

Euroopan jalkapalloliitto (UEFA) järjestää tulevana kesänä jälleen jalkapallon Euroopan-mestaruuskilpailut. Turnauksen nimi seuraa vanhaa perinnettä (EURO + vuosi) ja on siten viralliselta nimeltään tänä vuonna (UEFA) EURO 2024. Koska turnauksia järjestetään säännöllisin väliajoin, UEFA on pystynyt ryhtyä valmistelutoimiin jo hyvissä ajoin – yksi näistä toimista on ollut asianmukaisen immateriaalioikeussuojan hakeminen turnaukselle.

UEFA on hakenut EU:n tavaramerkkiä turnauksen nimelle 12 vuotta ennen turnauksen ajankohtaa eli vuonna 2012. Myönnetty tavaramerkkisuoja on laaja kattaen muun muassa kosmeettiset aineet, vaatteet sekä pelit ja leikkikalut. Koska yksinoikeus tavaramerkkiin antaa tavaramerkin haltijalle oikeuden kieltää muita käyttämästä samaa tai samankaltaista merkkiä samojen tai samankaltaisten tavaroiden tai palveluiden yhteydessä, UEFA on hankkinut tehokkaan suojan omalle brändilleen. UEFA:n proaktiivinen toiminta on hyvä esimerkki siitä, kuinka tärkeää suojan hakemisen oikea ajoittaminen on, sillä tavaramerkkisuojan saaminen myöhemmin olisi voinut olla erinäisistä syistä haastavaa.

Tavaramerkkisuojan saaminen kaikilla halutuilla alueilla ei kuitenkaan ollut tässäkään tapauksessa selvää, sillä esimerkiksi Yhdysvaltojen patentti- ja tavaramerkkivirasto (USPTO) katsoi, että merkki on kuvaileva. Perusteluiksi USPTO totesi, että EURO tarkoittaa Eurooppaa, joka on ”yleisesti tunnettu maantieteellinen sijainti” ja että ”2024” ilmaisee vain vuoden, jona hakijan tavaroita ja palveluja tarjotaan hakijan järjestämän turnauksen yhteydessä. Lisäksi USPTO katsoi, että merkki viittaa tavaroiden ja palveluiden maantieteelliseen alkuperään, sillä UEFA:n kotipaikka on Sveitsissä (Euroopassa) ja samanniminen jalkapalloturnaus järjestetään Saksassa (Euroopassa). Lopulta tavaramerkkisuoja myönnettiin myös Yhdysvalloissa, vaikkakaan ei yhtä laajasti kuin UEFA toivoi, sillä esimerkiksi kosmeettiset aineet eivät ole suojan piirissä.

Sveitsissä haetun tavaramerkkisuojan osalta on mielenkiintoista nostaa esille, että UEFA sisällytti hakemukseensa huomion siitä, että kaikki tavaramerkin kattamat tavarat ja palvelut ovat peräisin ”Euroopasta”. Tämä tehtiin todennäköisesti siksi, ettei tavaramerkkiä menetetä maantieteellisesti harhaanjohtavana. Nyt tavaramerkki on suojattu lukuisissa tavaramerkkiluokissa Sveitsissä sekä muualla maailmassa (edellä mainittujen alueiden lisäksi esimerkiksi Kiinassa), vaikka UEFA onkin joutunut perustelemaan hakemuksiaan. Alkuperäisessä uutisessa on lisäksi nostettu esille kysymys siitä, olisivatko UEFA:n ”EURO + vuosi” -nimet saavuttaneet erottamiskyvyn jo käytön kautta.

Kuva: Unsplash / Wesley Tingey

Kirjoittajat

Share: