EUIPO on julkaissut tutkimuksen verkkokaupan roolista väärennösten myynnissä

29.10.2021

Verkkokauppa on lisännyt kuluttajien valintamahdollisuuksia ja tarjonnut yrityksille uusia tapoja päästä markkinoille. Tämä on saanut aikaan myös väärinkäyttöä, kuten väärennettyjen tuotteiden myyntiä verkossa. EUIPO on yhdessä OECD:n kanssa julkaissut uuden tutkimuksen sähköisen kaupankäynnin väärinkäytöstä väärennösten kaupassa.

Delivery box

EUIPO:n ja OECD:n uusi tutkimus käsittelee verkkokaupan roolia väärennösten myynnissä. Tutkimuksessa todetaan verkkokaupan taloudellisen merkityksen lisääntyneen huomattavasti viime vuosina. Vuonna 2010 OECD-maissa 38 % ihmisistä osti tuotteita verkosta, ja vuonna 2018 näin teki lähes 60 %. Vuonna 2020 koronaviruspandemia kiihdytti verkkokaupan kasvua yli 20 %:lla vuoteen 2019 verrattuna.

Tutkimus osoittaa, että niin ikään väärennettyjen tuotteiden myyjät ovat hyödyntäneet sähköisen kaupankäynnin kehitystä. Tutkimuksessa analysoidun datan perusteella 56 %:lla EU-jäsenvaltioiden rajoilla viranomaisten takavarikoimista väärennöksistä oli liityntä verkkokauppaan. 91 % näistä takavarikoinneista tehtiin postitoiminnassa. Verkkokauppaliitännäisten takavarikoitujen väärennösten arvo oli kuitenkin vain 14 % kaikista viranomaisten takavarikoimista väärennöksistä.

Kiina oli verkkokauppaliitännäisten väärennettyjen tuotteiden alkuperämaa yli 75 %:ssa tapauksista. Verkossa myydyistä väärennöksistä yleisimpiä olivat hajuvedet ja kosmetiikkatuotteet, lääkevalmisteet sekä optiset tuotteet. Koronaviruspandemian myötä verkossa on ollut tarjolla muun muassa väärennettyjä ja huonolaatuisia lääkkeitä, testipakkauksia ja muita koronavirustautiin liittyviä tuotteita.

EUIPO:n uutisen aiheesta pääset lukemaan täältä.

Tutkimus on saatavilla täällä (pdf).

Kuva: Mediamodifier sivustolta Unsplash

Kirjoittajat

Share: