Elon Muskin infrastrutuuriyhtiö on joutunut tavaramerkkikiistan keskiöön: The Boring Company v. The Boring Snack Company

4.10.2021

Pringles

Elon Muskin The Boring Compan (TBC) on joutunut tavaramerkkiriidan keskiöön. Muskin perustama, infrastruktuurien kehittämiseen keskittyvä yhtiö valitti syyskuussa tavaramerkkirekisteröinnista, jonka samanniminen naposteltavia ruokatuotteita valmistava yritys oli tehnyt.

Muskin The Boring Company on  kasvanut nopeasti  edelläkävijäksi infrastruktuurikehityksen alalla. Esimerkiksi syyskuussa 2021 yhtiö on rakennuttanut kaksi matkustustunnelia Las Vegasiin. Monia samankaltaisia rakennusprojekteja on lisäksi suunnitteilla ja kaikki merkit viittaavat menestyksekkään tulevaisuuteen.

The Boring Company LLC, joka ei siis ole Muskin perustama The Boring Company, rekisteröi tavaramerkkihakemuksen marraskuussa 2020 nimellä The Boring Snack Company. Kuten nimikin antaa ymmärtää, yrityksen liiketoiminta pyörii pitkälti erilaisten naposteluun keskittyvien ruokien ympärillä. Tästä hakemuksesta Muskin TBC on nyt tehnyt valituksen.

Tapauksessa on käsillä monia tavaramerkkioikeudellisesti kiinnostavia kysymyksiä. On katsottu, että samannimisten tuotteiden välillä on hämmennysvaaraa vain silloin, kun käsillä olevat tuotteet tai palvelut ovat samanlaisia. Esimerkiksi Delta Airlinesin ja Delta Faucetsin välillä ei olla katsottu olevan hämmennysvaaraa, koska niiden tarjoamat tuotteet ja palvelut ovat täysin erilaisia. Säännön voisi olettaa pätevän myös infrastruktuureihin keskittyvän yhtiön ja ruokatuotteisiin paneutuvan yrityksen välillä, mutta todellisuudessa kysymys on paljon monimutkaisempi – ainakin jos Muskin The Boring Companyn asianajajia on uskominen.

Muskin yhtiö vetoaa nimenomaan edellä mainittuun hämmennysvaaraan. Yhtiöiden nimet ovat lähestulkoon identtisiä, eikä tapauksessa siis ole kyse vain vähäisestä yhtäläisyydestä. Tämä voi hämmentää kuluttajia.

Hämmennysvaara-argumenttiaan tukeakseen TBC toteaa, että vaikka The Boring Companyn ja The Boring Snack Company valmistamat tuotteet vaikuttavat täysin eri tuoteluokkiin kuuluvilta, ovat The Boring Snack Companyn tuotteet myös sellaisia, joita TBC jo tarjoaa tai joita sillä on aikomuksena tarjota. TBC huomauttaa valituksessaan nauttineensa suurta suosiota myydessään kaikkea hatuista liekinheittimiin. Jos The Boring Snack Companyn tavaramerkkihakemus hyväksyttäisiin, identtisen tavaramerkin tuottamat tuotteet voitaisiin TBC:n mukaan virheellisesti ymmärtää TBC:n tuottamiksi mainos-, oheis- tai uutuustuotteiksi.

Tämä TBC:n argumentti tekee tapauksesta erityisen mielenkiintoisen. Muskin The Boring Company on kieltämättä julkaissut tuotteita, joilla ei sinänsä ole mitään tekemistä infrastruktuurien rakentamisen kanssa. Tarkoittaako tämä kuitenkaan sitä, että yhtiöllä olisi laaja suoja toimialasta ja tuotetyypistä riippumatta?

The Boring Snack Companylla on lokakuun loppuun asti aikaa vastata haasteeseen. Jos yhtiö ei vastaa aikarajan puitteissa, on todennäköistä, että Muskin TBC voittaa kiistan ja The Boring Snack Companyn tavaramerkkihakemus hylätään.

Mandour Law – asianajotoimiston aihetta käsittelevän uutisen pääset lukemaan täältä.

Kuva: Jeff Siepman sivustolta Unsplash

Kirjoittajat

Share: