DHL on kyberrikollisten eniten jäljittelemä brändi tietojenkalastelussa

18.1.2022

DHL van

Check Point Software Technologies on julkaissut uusimman Brand Phishing -brändiväärennösraporttinsa. Raportin mukaan logistiikkayhtiö DHL oli kyberrikollisten tietojenkalastelussaan eniten jäljittelemä tuotemerkki loka–joulukuussa 2021.

Tietoturvayhtiö Point Software Technologiesin tutkimustoiminnasta vastaavan Check Point Researchin raportti paljastaa, mitä tuotemerkkejä kyberrikolliset useimmin hyödyntävät pyrkiessään kalastelemaan uhrien henkilö- tai pankkitietoja.

Vuoden 2021 viimeisellä kvartaalilla jäljitellyin tuotemerkki oli ensimmäistä kertaa logistiikkayhtiö DHL, johon liittyi 23 prosenttia kaikista tietojenkalasteluyrityksistä globaalisti. DHL:n jäljittelyn suosio selittyy pyrkimyksellä hyödyntää verkkokaupan kasvua kyberrikollisuudessa. Tämän seurauksena myös kuljetus- ja logistiikkayhtiö FedEx ylsi ensimmäistä kertaa kärkikymmenikköön 3 prosentin osuudellaan.

Microsoft oli toiseksi jäljitellyin brändi 20 prosentin osuudellaan. Kolmantena listalla oli WhatsApp, jonka osuus oli 11 prosenttia kaikista tietojenkalasteluyrityksistä. Google oli listalla neljäntenä 10 prosentin osuudella ja LinkedIn viidentenä 8 prosentilla. Tulokset osoittavat tietojenkalastelijoiden hyödyntävän kuluttajatrendejä ja sosiaalisen median suosiota brändejä jäljitellessään.

Brand Phishing -hyökkäyksellä viitataan toimintaan, jossa rikolliset yrittävät jäljitellä tunnetun tuotemerkin verkkosivuja käyttämällä samaa tai samankaltaista domain-nimeä tai URL-osoitetta sekä sivuston ulkoasua. Uhreja pyritään saamaan väärennetylle sivustolle sähköpostilla tai tekstiviestillä, mobiilisovelluksella tai verkkoselaimessa. Väärennetyllä sivustolla on usein lomake, jonka kautta kyberrikolliset keräävät uhrien henkilötietoja ja salasanoja.

Check Point Software Technologies Finland Oy:n tiedotteen aiheesta voit lukea täältä.

Kuva: käyttäjä Alan W sivustolta Unsplash

Kirjoittajat

Share: