Brändien arvostus 2020: 200 arvostetuinta brändiä

21.8.2020

Kotimaiset brändit menestyivät Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi & Mainonta –lehden tutkimuksessa tänäkin vuonna hyvin.

Tutkimuksen kärkisijan uusi aiemminkin menestynyt Fiskars. Fazer onnistui pitämään toisen sijansa, ja kolmannelle sijalle nousi Yle. Neljännelle sijalle kiipesi tänä vuonna Hyvää Suomesta –merkki, ja viidenneksi ylsi Joutsenmerkki. Sijoille 6-10 pääsivät järjestyksessä Abloy, Arabia, S-Etukortti, Iittala ja Avainlippu.

Korkeimmille sijoille asettuivat edellisissäkin tutkimuksissa hyvin menestyneet brändit. Tämän vuoden kymmenen kärkeen uusina nousseet Hyvää Suomesta –merkki, Joutsenmerkki, Abloy sekä Avainlippu sijaitsivat jo viime vuonna 15 arvostetuimman brändin joukossa.

Tutkimuksen suurin nousija, S-ryhmän kauppojen Kotimaista-merkki, kohosi sijalta 106 sijalle 28. Eniten arvostustaan menetti tutkimuksen mukaan Levi’s, pudoten viimevuotiselta sijaltaan 191 sijalle 299.

Kotimaiset merkit menestyivät tutkimuksessa kaiken kaikkiaan hyvin, kuten aiempinakin vuosina. Mikäli sijalle 6 yltänyttä lukkovalmistaja Abloyta ei luokitella omistuksensa johdosta ruotsalaiseksi, löytyy listan ensimmäinen ulkomainen brändi Moccamaster sijalta 18.

Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi & Mainonta –lehden Brändien arvostus –tutkimus listaa yritysten, tuotteiden ja palveluiden arvostusta suomalaisten keskuudessa. Tutkimuksen kohteena oli tänä vuonna yhteensä 543 eri brändiä.

Tutkimus toteutettiin internetkyselynä, ja sen kohderyhmänä oli kaiken kaikkiaan noin 6 000 15-79 -vuotiasta henkilöä.

(JT)

Lähde: Markkinointi & Mainonta 14/2020. Näköislehti saatavilla täältä. 200 arvostetuimman brändin listan löydät myös täältä. (Maksumuurit)