BrandFinance listasi Euroopan 500 arvokkainta brändiä

17.6.2021

Brändejä koskeviin tutkimuksiin erikoistuneen BrandFinancen listassa 500 arvokkaimman brändin yhteenlaskettu arvo oli 1,76 triljoonaa euroa. Tämä merkitsee 10 % laskua vuodentakaisesta, mikä suurelta osin selittyy pandemian vaikutuksesta. Autoteollisuus muodosti listan sisällä arvokkaimman toimialan 14 % osuudellaan. Yli puolet 500 arvokkaimmasta yrityksestä tulee kolmesta maasta – Saksasta, Ranskasta ja Isosta-Britanniasta. Nokia oli ainoa suomalainen yritys listalla.

Lista mahdollistaa useammalla tasolla tehtävän vertailun. Ensinnäkin verrattaessa samalla metodilla tehtyihin Yhdysvaltoja ja Kiinaa koskeviin top500-listoihin havaitaan, että yhdysvaltalaiset yhtiöt ovat omassa luokassaan 3,40 triljoonan arvollaan. Toisaalta Kiina on ottanut Eurooppaa kovalla vauhdilla kiinni, sillä sen yhteenlaskettu arvo viimeisimmässä listauksessa on jo 1,65 triljoonaa euroa.

Vaikka viimeinen vuosi on ollut vaikea monille autovalmistajille, autoteollisuuden yritykset muodostivat arvokkaimman toimialan. Toimialaa hallitsivat saksalaiset yhtiöt Mercedez-Benzin ollessa jälleen toimialan arvokkain brändi. Mercedez-Benzin arvo oli kuitenkin tippunut 16 %, mikä johtui BrandFinancen mukaan pandemian lisäksi muun muassa vaikeuksista kommunikoida selkeästi yrityksen sähköautoja koskevaa strategiaa.

Toiseksi arvokkain toimiala oli pankkisektori, jonka arvo koki kuitenkin merkittävimmän arvonlaskun, sillä listalla olleiden yritysten yhteen laskettu arvo putosi 20%. HSBC on arvokkain brändi, mutta senkin arvo putosi 18 % toimialaa yleisemminkin rasittavien alhaisten korkojen, tuottojen laskun ja USA:n ja Kiinan välisten poliittisten jännitteiden seurauksena.

Vähittäismyyntitoimialojen yritysten arvo sen sijaan nousi (4 %) ja se oli kolmanneksi arvokkain toimiala listauksessa. Alustatalouteen keskittyvät Delivery Hero ja JustEat olivat toimialan eniten kasvaneita brändejä. Kivijalkamyymälöihin keskittyvät IKEA, Aldi ja Lidl ovat edelleen toimialan arvokkaimpia brändejä, joskin erityisesti Aldi on pandemian aikana siirtänyt toimintojaan entistä enemmän verkkoon.

Tutkimuksessa mitattiin myös brändien suhteellista vahvuutta tasapainotetun mittariston (Balanced Scorecard, BSC) avulla. Mittareina käytettiin markkinointiin tehtyjä investointeja, sidosryhmäpääomaa ja liiketoiminnan suorituskykyä. Ferrari oli Euroopan vahvin ja maailman toiseksi vahvin brändi näillä kriteereillä. Brändin vahvuutta ovat entisestään edistäneet yhtiön proaktiivinen suhtautuminen pandemiaan. Ferrari sulki tuotantonsa aluksi ja tuotannon uudelleen käynnistämisen yhteydessä se satsasi turvallisen työympäristön kehittämiseen. Toimet lisäsivät yrityksen mainetta laadukkaana ja vastuullisena yrityksenä.

Asiaa koskeva uutinen on luettavissa täältä.

(HL)