Audiovisuaalista piratismia harjoittavien määrä on kasvanut merkittävästi Pohjoismaissa

29.5.2023

Laptop open on a chair

Ruotsalaisen Mediavision AB:n vuotuisessa tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten, ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten harjoittamaa elokuvien ja TV-ohjelmien lataamista ja suoratoistoa laittomista lähteistä. Maaliskuussa 2023 toteutetusta tutkimuksesta käy ilmi, että audiovisuaalista piratismia harjoittavien määrä on kasvanut merkittävästi kaikissa kyselyyn osallistuneissa Pohjoismaissa viimeisen vuoden aikana. Audiovisuaalinen piratismi on yleistynyt erityisesti nuorten keskuudessa.

Maaliskuussa toteutetun kyselytutkimuksen mukaan jopa 17 prosenttia 15–74-vuotiaista suomalaisista lataa tai suoratoistaa elokuvia ja TV-ohjelmia laittomista lähteistä. Määrä on lähes kolminkertaistunut vuodesta 2018 , jolloin audiovisuaalista piratismia harjoitti arviolta 6 prosenttia suomalaisista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomen jälkeen eniten laitonta sisältöä on ladattu ja suoratoistettu Tanskassa, jossa AV-piratismin määrä  on noin 20 prosenttia. Norjassa piratismia harjoittavien määrä on hieman korkeampi, 22 prosenttia. Ruotsissa AV-piratismia harjoittavien määrä on toistamiseen korkein, 25 prosenttia.

AV-piratismi on yleistynyt erityisesti 15–24-vuotiaiden keskuudessa. Maaliskuussa toteutetun tutkimuksen mukaan jopa 46 prosenttia suomalaisista nuorista on harjoittanut AV-piratismia, kun viime vuonna määrä oli noin 27 prosenttia.

Tämän lisäksi tutkimuksesta käy ilmi, että AV-piratismi kohdistuu etenevissä määrin kotimaiseen tuotantoon. Suomen osalta kotimaisen tuotannon osuus laittomasti ladatusta ja toistetusta sisällöstä oli tämän vuoden tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia.

Kasvavana ongelmana nähdään myös luvattomat IPTV-palvelut, jotka tarjoavat pääsyn tuhansiin elokuviin ja TV-ohjelmiin. Tämän vuoden tutkimuksen mukaan luvaton IPTV-palvelu on käytössä jo yli 1,1 miljoonassa kotitaloudessa. Suomessa IPTV-palvelua käyttää noin 190 000 kotitaloutta, ja palveluihin käytetään keskimäärin 22 euroa kuukaudessa.

Alkuperäisen tiedotteen pääset lukemaan täältä. Mediavision AB:n tutkimus on luettavissa täältä.

Kuva: Unsplash, Ash Edmonds

Kirjoittajat

Share: