Amazon julkaisi raportin IP-oikeuksien suojaamisesta markkinapaikallaan
Aiemmin tässä kuussa julkaistussa 2020 Brand Protection -raportissa Amazon kuvaa toimiaan brändinhaltijoiden ja kuluttajien suojelemiseksi markkinapaikallaan. Raportillaan Amazon pyrkii lisäämään yleistä luottamusta markkinapaikkaansa kohtaan. Ottaen huomioon Amazonin markkinapaikan valtavan volyymin, raportti myös heijastelee Amazonin yleisemminkin kasvanutta roolia IP-oikeuksien suojaamisessa.
Raportissa Amazon kertoo investoineensa viime vuonna yli 700 miljoonaa dollaria ja työllistäneensä yli 10 000 ihmistä Amazonin markkinapaikalla tapahtuvien huijausten ja väärinkäytösten ehkäisemiseksi. Suurten investointien siivittämänä Amazon kertoo blokanneensa peräti 10 miljardia ”epäilyttävää” tuotelistausta markkinapaikaltaan. Yhtiö on myös estänyt 6 miljoonaa myyjää luomasta vilpillisiksi epäiltyjä tilejä, millä voidaan katsoa olevan välillinen estävä vaikutus tuoteväärennösten myyntiin. Lisäksi Amazon otti haltuun ja tuhosi 2 miljoonaa sen varastokeskuksiin lähetettyä väärennettyä tuotetta.
Näin ollen Amazon pyrkii monessa eri vaiheessa varmistamaan, ettei tuoteväärennöksiä päädy loppukäyttäjille. Luvut kertovat myös siitä, että Amazon on viime vuoden kuluessa keskittynyt aiempaa enemmän pandemian aikana yleistyneiden tuoteväärennösten estämiseen, joskin markkinapaikan volyymi on yleisestikin kasvanut. Esimerkiksi estettyjen tilien määrä yli kaksinkertaistui vuoden takaisesta 2,5 miljoonasta. Amazonin toimet ovat ilmeisesti olleet tehokkaita, sillä yhtiön mukaan vain 0,01 % myydyistä tuotteista joutui asiakkaan valituksen kohteeksi sillä perusteella, että kyseessä olisi tuoteväärennös.
Amazon on viime vuosina pyrkinyt luomaan uusia välineitä myyjien IP-oikeuksien suojaamiseksi. Tavaramerkin haltijoiden näkökulmasta Amazonin vuonna 2017 lanseeraama Brand Registry -palvelu on kiintoisa luomus. Rekisterin avulla yritykset saavat käyttöönsä keinoja IP-oikeuksiensa ja brändinsä hallinnoimiseksi ja suojelemiseksi. Amazon kertoo käyttävänsä muun muassa koneoppimiseen perustuvaa automatisoitua suojausjärjestelmää, jonka kautta Amazonin omaan brändirekisteriin merkittyjen brändeihin kohdistuvat IP-oikeuksien loukkaukset voidaan tehokkaammin tunnistaa. Lisäksi Amazon on lanseerannut IP Accelerator -palvelun auttaakseen pk-yrityksiä suojaamaan tavaramerkkejään. Palvelun kautta pk-yritykset yhdistetään paikallisten asianajotoimistojen verkostoon, jotka tarjoavat tavaramerkin rekisteröintiin liittyviä palveluja kiinteällä etukäteen neuvotellulla hinnalla. Amazon kertoo laajentaneensa palvelun viime vuonna muun muassa Ranskaan ja Saksaan.
Amazon on kehittänyt myös omia verkkovälitteisiä riidanratkaisumenettelyjä. Tavaramerkin ja tekijänoikeuden haltijat ovat voineet jo pitkään tehdä valituksen oikeudenloukkauksesta, jonka perusteella Amazon ryhtyy asianmukaisiin toimiin, jos loukkaus on ilmeinen. Vuodesta 2019 Amazon on tarjonnut myös verkkovälitteistä riidanratkaisua yhdysvaltalaisten patenttien omistajille patentinloukkausta koskevissa asioissa, jotka vaativat usein syvällisempää analyysia loukkauksen toteamiseksi. Riidanratkaisumenettely (Amazon Utility Patent Neutral Evaluation Process) perustuu neutraalin kolmannen osapuolen evaluoinnille siitä, onko tietty Amazonin markkinapaikalla tarjottava tuote toista patenttia luokkaava. Amazon kehuu tuoreessa raportissa, että kyseiset riidat ratkaistaan keskimääräisesti seitsemässä viikossa, kun esimerkiksi USA:n patenttioikeudenkäyntien mediaanikesto on 2,4 vuotta.
Raportti on luettavissa täältä.
(HL)