Inspiraatiota ja oppia tuotekehittämiseen

4/2016 Kirja-arvio 16.12.2016
Jaana Villanen: Tuotteista tähtituotteita. Kauppakamari, 2016. 331 s., ISBN: 9789522464293.

Tuotteista tähtituotteita on innostava ja helposti lähestyttävä kirja, jota voi lukea myös osissa aiheesta toiseen hyppien. Kirjan kirjoittaja Jaana Villanen kertoo olevansa intohimoinen kehittäjä ja markkinoija, joka on loputtomasti kiinnostunut yritysten ja ihmisten kehittämisestä ennen muuta hyvän tuotteistamisen ja johtamisen avulla. Tämä on helppo uskoa, kun lukee hänen tekstiään.

Kirjan takakansi lupaa, että teos soveltuu tuotekehitystä suunnittelevalla ja sitä jo tekevälle toimialasta ja yrityksen koosta riippumatta. Se pitää paikkansa. Inspiraatiota ja oppia saa, kun lukee case-esimerkkejä: Fazer, Nordic Business Forum, Kyrö Distillery Company jne. Monista muistakin suomalaisyrityksistä ja niiden menestyksen avaimista kerrotaan, kuten Finlayson, Angry Birds, Akateeminen kirjakauppa, Raisio, Hilti, Artek, Musti ja Mirri, Löyly, CosEthics, Munax ja Nyhtökaura.

Kirjan voi lukea kuten romaanin, mutta se toimii erinomaisesti myös oppikirjana tai hakuteoksena. Lähdeluettelo on oivallinen, jos haluaa tutkia aihepiirin muuta kirjallisuutta ja lehtiartikkeleita.

Hyvää kirjassa oli ennen kaikkea sen monipuolisuus. Aihetta lähestyttiin monesta kulmasta ja muun muassa tarinan kerronnan tärkeys tuotiin selkeästi esille. Kirjassa myös kerrotaan, miten se tehdään. Kirjoittaja painottaa myös arvojen merkitystä. Onneksi myös tavaramerkit ja verkkotunnukset mainitaan.

Jäin kaipaamaan lähinnä kahta asiaa. Hinnoittelusta olisi voinut olla oma laaja lukunsa, toisaalta olennaisin kyllä tuotiin esille heti kirjan alkupuolella: ”Halvalle hinnalle on hankalaa, miltei mahdotonta, rakentaa kilpailukykyä, ainakaan pysyvästi.” Lopun kertausosiossa asiaan vielä palattiin, kuten kirjoittaja muistutti oikean hinnoittelun merkityksestä. Markkinointia ja sen merkitystä käsiteltiin harmillisen suppeasti.

Teksti oli sujuvaa. Lukija huomaa, että Villanen on kirjoittanut ennenkin. Kirjan viimeistelyvaiheessa tosin olisi vielä suonut vierasperäisten sanoja muutettavan suomen kielelle. Toisaalta sanoja, kuten dispruptio, presentaatio, ambassadööri, slotti ja konventio, näkee käytettävän yhä useammin. Kielitoimisto varmasti ne kohta suomen kieleksi hyväksyykin. 

Paula Paloranta
Keskuskauppakamari

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn