© OPE – tekijänoikeuskoulutusta opettajille

(IPRinfo 5/2010)

Vähäinen tietämys tekijänoikeudesta aiheuttaa opettajissa epävarmuutta.

Tekijänoikeuteen liittyvät kysymykset askarruttavat opettajia joka päivä. Mitä saan esittää luokalle? Voinko liittää netistä ottamani kuvan omaan powerpoint-esitykseeni, ja mitä voin luvallisesti kopioida oppilaille? Annanko varmasti oikeaa tietoa tekijänoikeudesta YouTubessa ja Facebookissa seikkaleville nuorille?

Tekijänoikeustiedon lisääminen on myös kansallisella tasolla strateginen päämäärä, ja tiedon levittämisen on katsottu onnistuvan tehokkaimmin kouluttamalla opettajia tekijänoikeuden kiemuroihin. IPR University Center toteuttaa opetus- ja kulttuuriministeriöltä saamansa tuen avulla opettajien tekijänoikeuden pilottikoulutuksen vuonna 2010.

©OPE-pilottihanke käynnistyi huhtikuussa ja kestää vuoden loppuun. Meneillä on myös muita tekijänoikeuteen liittyviä koulutushankkeita, joiden kanssa toimitaan yhteistyössä päällekkäisyyksien välttämiseksi.

Koulutukselle kysyntää
©OPE-hankkeessa pilotoidaan tekijänoikeuksiin perehdyttävä koulutuskokonaisuus toisen asteen opettajille. Koulutus toteutetaan lähiopetuspäivinä ja verkkokurssina. Siihen osallistuu 20 opettajaa ammatillisesta koulutuksesta ja lukioista. Koulutus kestää verkkokursseineen 11 viikkoa syys-marraskuussa 2010.

Hankkeella on johtoryhmä, jossa on rehtoreita edustavien jäsenten lisäksi Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) ja opetusministeriön edustajat. Johtoryhmä koordinoi hankkeen kokonaisuutta ja valvoo työryhmän työskentelyä.
Hankkeelle perustettu työryhmä vastaa hankkeen käytännön toteutuksesta. Siinä on mukana lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajia, verkkopedagogiikan asiantuntija sekä Kopioston edustaja.

Hankkeen alkaessa ja verkkokurssin sisältöä suunniteltaessa opettajille tehtiin tekijänoikeuteen liittyvä osaamiskartoitus. Kysely lähetettiin 3 800 toisen asteen opettajalle, joista noin 20 prosenttia vastasi. Kysely nosti esiin tiedon puutteen: avoimissa vastauksissa kerrottiin kyselyn yllättäneen siinä, kuinka vähän todellista tietoa tekijänoikeudesta vastaajalla onkaan.

Tiedon puute aiheuttaa tunteen siitä, että tekijänoikeuden lainsäädäntö on tiukempaa kuin se todellisuudessa on. Olemassa olevia rajoituksia tai mahdollisuuksia ei ole osattu tiedon puutteen takia hyödyntää. Tekijänoikeudesta on myös paljon väärää tietoa ja huhuja, joiden varassa saatetaan toimia vuosiakin, ja jotka leviävät työyhteisössä. Koulutuksella huhujen tilalle saadaan oikeaa tietoa.

Koulutusta ja tietoa tekijänoikeudesta toivottiin kyselyssä paljon, ja tekijänoikeuden roolia opetustyössä pidettiin tärkeänä. © OPE -hankkeelle on siis ollut kysyntää sekä valtionhallinnon että opettajien keskuudesta.

Blogeja ja tietopankki
Hankkeen koulutus toteutetaan kolmesta lähipäivästä ja verkkokurssista muodostuvana kokonaisuutena. Ensimmäinen lähipäivän jälkeen käynnistyi verkkokurssi. Verkkokurssin oppimisalustana toimii blogijärjestelmä, jossa jokaisella osallistujalla on oma blogi, jotka kootaan kurssin yhteiseen blogiin osoitteessa www.c-ope.blogspot.com.

Blogi toimii keskustelupohjana, tiedotusvälineenä ja materiaalien jakoalustana. Osallistujien blogit sekä kurssin blogi ovat julkisia, ja sinne onkin löytynyt tekijänoikeuksista kiinnostuneita myös kurssin ulkopuolelta. Blogijärjestelmä valittiin toteutusjärjestelmäksi, koska se muokkautuu kurssin tarpeiden mukaan ja antaa hyvät mahdollisuudet osallistujien keskinäiselle vuorovaikutukselle ja kysymyksille.

Kurssin etenemisen mukaan rakentuva järjestelmä on ollut pilottivaiheessa tärkeä, koska opetusta on haluttu muokata opettajien tarpeiden ja toiveiden mukaan. Blogeissa on hyvänä puolena se, että vastaukset ja materiaalit säilyvät jokaisen blogissa kurssin jälkeen, jolloin niihin voi myös myöhemmin palata.

Blogit oppimisalustana on otettu hyvin vastaan, eikä niiden käyttöön ole liittynyt muutamia yksittäisiä ongelmia enempää hankaluuksia. Kurssin taustalla on myös testikäytössä Edufeedr järjestelmä, joka tuottaa tietoa blogien vuorovaikutuksesta ja tehtävien suorituksista.

Tapaukset kurssin tehtävinä
Ensimmäisenä koulutuspäivänä opiskeltiin tekijänoikeuden peruskäsitteitä ja immateriaalioikeuksien kokonaisuutta. Ensimmäisellä luentokerralla myös perehdyttiin kurssin suoritustapoihin sekä blogin luomiseen ja käyttöön. Toisena luentopäivänä pohdittiin painettuun materiaaliin liittyviä kysymyksiä. Viimeiselle tapaamiskerralle jätettiin tekijänoikeuden haastavin osuus, digitaaliset aineistot.

Lähiopetuspäivien kouluttajana toimii Marja-Leena Mansala. Lähipäivät ovat luentomuotoisia tapaamisia, mutta myös keskustelulle ja kysymyksille on jätetty tilaa.

Verkkokurssin aineisto koostuu tapausmuotoon kirjoitetuista tehtävistä, jotka perustuvat opetustilanteessa ja koulutyössä syntyviin tilanteisiin. Tehtäviä on yhteensä neljä, ja ne pitää suorittaa joka toinen viikko. Jokaisessa tehtävässä on kolme eri vaihtoehtoa, joissa on otettu huomioon kurssille osallistuvien oppiaineiden mukaan.

Tehtävien väliviikoilla on kommentointiviikko, jolloin osallistujat kommentoivat toistensa blogimerkintöjä eli tehtävien vastauksia. Keskustelu blogissa on ollut hieman hidasta, ja osanottajat kertoivatkin, että faktoihin ja lainsäädäntöön perustuvia vastauksia on vaikea kommentoida, koska ei ole riittävästi tietoa aiheesta.

Blogeihin on kuitenkin muodostunut hyvää pohdiskelua, erilaisia linkkejä ja ajatuksia tehtävien ympärille ja aiheesta yleensä.
Onnistuneen koulutuskokonaisuuden ja pilottikokeilun jälkeen IPR University Center hakee hankkeelle jatkorahoitusta ensi vuodelle.

Tarkoitus on tavoittaa koulutukseen opettajia myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelta ja räätälöidä ainekohtainen kokonaisuus esimerkiksi kuvaamataidon tai viestinnän opettajille. Myös hankkeeseen kuuluva ©OPE-tietopankki voidaan viimeistellä ensi vuonna, kun pilottihankkeen tulokset ovat käytettävissä.

Anni Hautanen
Projektikoordinaattori
IPR University Center

Käy tutustumassa Operight-tietosivuun osoitteessa: http://www.operight.fi/

Share: