Viesti perille muotoilulla

(IPRinfo 3/2006)

Arvosteltu teos: Toni-Matti Karjalainen: Semantic Transformation in Design. Communicating strategic brand identity through product design references.
Publication series of the University of Art and Design Helsinki A 48, Jyväskylä, 2004. 271 s. ISBN 951-558-156-7

Voiko muodolla viestiä ja miten? Toni-Matti Karjalainen on monitieteisessä väitöskirjatyössään (Taideteollinen korkeakoulu) tutkinut sitä, miten yrityksen brändille rakennettu semanttinen merkityssisältö saadaan muotoilun avulla siirrettyä itse tuotteeseen.

Vain tuote, joka huomataan, voi mahdollisesti päästä mukaan ostajan valintaprosessiin. Markkinoilla on usein lukuisia tuotteita, jotka teknisiltä ominaisuuksiltaan täyttävät kaikin tavoin ostajien odotukset ja siksi päätöksenteossa tuotteen symbolisilla ominaisuuksilla on usein ratkaiseva merkitys.

Brändi onkin tuotteelle keskeinen keino erottua. Yritykselle brändi on keino kommunikoida asiakkaan kanssa. Brändin rakentamisessa muotoilu on yksi keskeisistä elementeistä. Muotoilun ja muotokielen avulla brändin identiteetti voidaan saada näkyväksi.

Karjalaisen väitöskirjatyön konkreettisena tutkimuskohteena olivat Volvon autojen ja Nokian puhelimien muotoiluprosessit. Sekä Volvon että Nokian liiketoiminnassa tuotteiden muotoilulla on merkittävä rooli. Muotoilua myös käytetään tietoisesti brändi-identiteetin rakentamiseen. Karjalainen on perustutkinnoltaan kauppatieteen maisteri ja hän väitteli taideteollisen korkeakoulussa vuonna 2005. Karjalaisen tutkimus liittyi Suomen Akatemian rahoittamaan Semioottiset tuotefunktiot -projektiin.

Mia Pakarinen
Tutkija
IPR University Center

Share: