Tutkielmien tulokset käyttöön

(IPRinfo 3/2010)

Taina Pihlajarinne, Essi Pokela, Kirsi Ruuhonen (toim.): Tavaramerkki ja toiminimi. Immateriaalioikeudellisia erityiskysymyksiä. Lakimiesliiton kustannus 2010. 255 s. ISBN 978-952-246-040

Immateriaalioikeuteen painottuvia tutkielmaprojekteja on systemaattisesti toteutettu IPR University Centerin perustamisesta alkaen. Projekteihin on osallistunut opiskelijoita Helsingin ja Turun yliopistoista ja vaihtelevasti myös kauppakorkeakouluista.
Vuosien kuluessa on syntynyt melkoinen kokoelma immateriaalioikeutta eri kannalta tarkastelevia lopputöitä eli graduja. Niiden anti jää usein harvojen tietoon. Tavaramerkki ja toiminimi -kirjan esipuheessa todetaankin teoksen yhtenä tarkoituksena olevan tutkielmien sisältämän, käytännön elämässä usein käyttökelpoisen tiedon saattaminen laajempaan tietoisuuteen.

Kirjan aineisto perustuu pääosin ”Tunnusmerkkioikeudet ja kilpailu” -tutkielmaprojektissa syntyneeseen aineistoon. Kirjaan sisältyy myös tutkielmaprojektin ohjaajien kirjoitukset. Niklas Bruun nostaa esiin tavaramerkkijärjestelmään liittyviä kehitystarpeita ja Rainer Oesch kartoittaa tavaramerkkioikeuden kansainvälisen kehyksen. Taina Pihlajarinne analysoi markkinaoikeuden jäljittelyä koskevaa viimeaikaista oikeuskäytäntöä.

Kirjan pääsisältö koostuu opiskelijoiden lopputöiden pohjalta syntyneistä artikkeleista. Kirjassa käsitellyt kysymykset puhuttavat jatkuvasti tavaramerkkien parissa työskenteleviä: tavaramerkin ja toiminimen kollisio, toisen tavaramerkin käyttö, tosiasiallinen käyttö, seuraamukset, kauttakuljetus, epätavalliset tavaramerkit.

Kirjaa lukiessa huomio kiinnittyy kahteen seikkaan. Kansallisen tavaramerkkioikeuden tulkinnassa Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön merkitys on keskeinen, ja sitä käsitellään kaikissa artikkeleissa. Samoin useissa artikkeleissa nostetaan esiin tavaramerkkidirektiivin puutteellinen implementointi Suomen tavaramerkkilakiin.

Minua ilahdutti erityisesti Marianne Luotion yhteisön tavaramerkin käyttöä koskevan artikkelin lopussa oleva muistutus siitä, että tavaramerkin käyttäminen tulee huomioida yrityksen strategiassa. Tavaramerkki on osa yrityksen omaisuutta ja siitä on pidettävä huolta – kyse ei ole ainoastaan juridiikasta.

Marja-Leena Mansala
Pääsihteeri
IPR University Center

Share: