Röyhkeää design-kopioiden markkinointia

(IPRinfo 3/2012)

Suomalaista designia on loukattu uudella tavalla niin, että IPR-yhteisö nousi takajaloilleen ja teki tutkintapyynnön Englannista käsin toimivasta yrityksestä.

Huhtikuun 24. päivän ykkösuutiseksi nousi IPR-aihe: Muotoiluala sai tarpeekseen design-klassikoiden kopioinnista. Asianajaja Marja Tommila asianajotoimisto Juridiasta esiintyy kansainvälisissä hakemistoissa tittelillä ”the grand old lady of trademarks in Finland”. Hän pitää tapausta IPR-yhteisön itsetuntoa kohottavana.

– Oli hienoa, että tämän alan uutinen kiinnosti suurta yleisöä ja mediaa. Helsinki on maailman muotoilupääkaupunki tänä vuonna. Design on suomalaisille paitsi vientiartikkeli, myös sydämen asia, Tommila sanoo.

Tapahtumaketju alkoi Helsingin Sanomissa maaliskuun 22. päivänä julkaistusta koko sivun ilmoituksesta, jossa Designers Revolt -niminen yritys mainostaa ”tuhansia designtuotteita jopa 75 prosenttia halvemmalla kuin high street price”.

Todellisuudessa tuotteet ovat jäljitelmiä, ja ”hight street price” viittaa alkuperäisten design-tuotteiden myyntihintoihin.

Designers Revoltin omistaa Sveitsissä asuva ruotsalainen miljonääri Lennart Nyberg. Yritys on rekisteröity Man-saarille, ja se toimittaa Kiinassa valmistetut tuotteet kuluttajille Englannissa sijaitsevan varaston kautta. Yritys hyödyntää Englannin tekijänoikeuslainsäädäntöä, jossa suoja-aika on vain 25 vuotta.

Designers Revoltin markkinointi suututti muun muassa Alvar Aalto -säätiön, Suomen Taideteollisuusyhdistyksen, Teollisuustaiteen liitto Ornamon sekä yrityksistä Vepsäläisen, Artekin ja Martelan. Ne jättivät yrityksestä tutkintapyynnön poliisille.

”Säästä 75 prosenttia”

Designers Revolt loukkaa huippusuunnittelijoiden tekijänoikeuksia myymällä kopioita heidän malleistaan ja markkinoimalla niitä heidän nimillään, kuvillaan ja ansioluetteloillaan. Suunnittelijat eivät saa myynnistä senttiäkään.

Yritys on ostanut Googlesta hakusanamainontaa sillä tuloksella, että haku esimerkiksi Eero Aarnion nimellä antaa ensimmäisenä tuloksena Designers Revoltin sivut. Yritys esittelee sivuillaan huippusuunnittelijoita aivan kuin oikeasti myisi heidän tuotteitaan.

– Yrityksen mainonta rikkoo monella tavalla myös kuluttajansuojalakia sekä sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa annettua lakia, Marja Tommila sanoo.

Hän viittaa mainontaan, jossa kopioita markkinoidaan sanoilla ”säästä 75 prosenttia”. Tällaisia hintavertailuja voi laillisesti tehdä vain, jos sama kauppa alentaa saman tuotteen hintaa.

Kuluttajansuojalain mukaan yrityksellä on myös informaatiovelvollisuus kaikista olennaisista asioista, esimerkiksi siitä, onko tuote alkuperäinen vai kopio.

– He kuvittelevat täyttävänsä velvollisuuden pienellä ilmoitustekstillä ”these products are not licenced”. Silti he kutsuvat Pallotuolin kopiota Ball Chairiksi, Tommila sanoo.

Vapaaseen liikkuvuuteen ei voi vedota

Suomalainen kuluttaja syyllistyy rikokseen, jos tuo maahan tekijänoikeudella suojattujen tuotteiden jäljitelmiä. Lakimies Henri Kaikkonen Juridiasta pitää tapausta myös tästä syystä poikkeuksellisena. Aikaisemmin tekijänoikeuden loukkaukset ovat koskeneet lähinnä pelien, cd-levyjen ja elokuvien maahantuontia.

– Nyt on ylitetty röyhkeydessä yksi merkkipaalu. Itse en uskaltaisi tuoda maahan Designers Revoltin tuotteita, Kaikkonen sanoo.

Aikaisemmin rikoksen tunnusmerkin täyttymiseen vaadittiin tuotteiden levittämistarkoitus, mutta koska sitä oli usein vaikea todentaa, lakia tiukennettiin. Nyt myös yksityiseen käyttöön tuominen on kiellettyä.

Designers Revolt vetoaa siihen, että myynti EU-maihin on laillista sisämarkkinoihin perustuvan tavaroiden vapaan liikkumisen turvin. Marja Tommilan mukaan vapaan liikkuvuuden periaate edellyttää, että oikeudenhaltija on päästänyt tuotteet luvallaan EU:n markkinoille.

– Nämä tuotteet eivät ole saaneet sellaista lupaa, hän sanoo.

Designers Revoltin toiminta on alkuperäisille suunnittelijoille selvästi haitallisempaa kuin piraattikäsilaukkujen tai ”rantarolexien” myynti. Designers Revolt vetoaa kohderyhmään, joka voisi periaatteessa ostaa aidonkin tuotteen eli yritys syö alkuperäisten tuotteiden markkinoita.

Marja Tommila muistuttaa, että suomalaiset ovat ylpeitä designistaan:

– Design on Suomen tulevaisuuden lippulaiva. Tarvitsemme uutta liiketoimintaa korvaamaan muun muassa Nokian vientitulojen laskua. Desing-kopiointi on suora isku näitä pyrkimyksiä vastaan.

Tiina Pelkonen

Share: