Pelillä voi voittaa

(IPRinfo 4/2011)

On kiva voittaa pelissä. Peleillä tehdään myös voittoa eli digitaalinen pelien jakelu on nostanut suomalaisyrityksiä menestykseen.

Aineettoman omaisuuden pitäisi olla jokaisen media- ja viihdeteollisuusyrityksen toiminnan kulmakivi. Tätä mieltä on suomalaisen peliyrityksen Redlynxin toimitusjohtaja Tero Virtala.

– Pitkäaikaista arvoa voi luoda – vähän kärjistäen – vain kahdella tavalla. Joko yritys omistaa ja hallinnoi kuluttaja- ja asiakassuhteita, tai se omistaa ja hallinnoi brändejä ja immateriaalioikeuksia, joista asiakas on kiinnostunut. Jos se ei hallinnoi kumpaakaan, se elää valtavan riskin alaisena, Virtala sanoo.

Myös toinen pelialan ammattilainen, tuottaja Petri Ikonen Digital Chocolatesta tietää aineettoman omaisuuden merkityksen.

– Luova työ on jännittävää ja hienoa. Kun amerikkalainen Digital Chocolate osti Sumean, tajusin, että luovuus voi tuottaa myös suurta taloudellista arvoa.

Kun Ikonen aloitti Sumeassa 2000-luvun alussa, yritys oli tehnyt hyviä mobiilipelejä, iskenyt kiinni puhelinoperaattoreiden suosioon ja saanut heistä peleilleen julkaisijoita. Moni muu peliyritys myöhästyi ja jäi nuolemaan näppejään. Silloin operaattorit olivat mobiilipelien jakelun portinvartijoita.

– Operaattorit saattoivat vaatia pelinkehittäjältä 60 prosenttia pelin tuotosta ja sanoa: eikö kelpaa, tulijoita riittää, Ikonen sanoo.

Nyt studio on osa kansainvälistä Digital Chocolate´a, ja peliala on muuttunut “reilummaksi”, koska portinvartioita ei ole uusilla alustoilla kuten Facebookissa tai Applen Appstoressa. Yritys voi vapaasti myydä peliä tai pelipalvelua digitaalisesti, kunhan maksaa jakelukanavalle noin kolmanneksen tuotosta.

Digitaalisesti jaettavien pelien kehittäminen on myös tuottoisampaa kuin aikana, jolloin ainoa vaihtoehto oli myydä konsoli- tai tietokonepelit värikkäissä pakkauksissa kaupan hyllyltä. Silloin julkaisija, jakelija ja jälleenmyyjä veivät suurimman osan tuotosta ja pelinkehittäjä sai vain muruja.

Nörtti ei saa tyttöystävää
Petri Ikonen pelasi ja teki omia pelejä kotitietokoneellaan jo nuorena poikana, kunnes tajusi, että nörtti jää helposti vaille tyttöystävää.

– Innostuin teatterista, opiskelin teatterintutkimusta Tampereen yliopistossa ja työllistyin näyttelijänä, ohjaajana ja kouluttajana, Ikonen kertoo.

Hän hankki työn ohessa tutkinnon myös Taideteollisen korkeakoulun medialaboratoriossa, koska digitaalisen median lumo ei ollut irrottanut miehestä otettaan. Lopputyön aiheena oli draama tietokonepeleissä.

– Käsikirjoitin Salatut elämät tv-sarjaa neljä vuotta. Valmistuttuani TAIKista päätin kysyä Sumeasta, tarvitsevatko he käsikirjoittajaa peleilleen. Silloin täällä oli noin 40 henkeä töissä. Nyt Digital Chocolaten Suomen studiossa työskentelee sata ammattilaista.

Tero Virtala puolestaan valmistui Teknillisestä korkeakoulusta diplomi-insinööriksi pääaineenaan yritysstrategia ja kansainvälinen liiketoiminta. Hän liittyi vuonna 2002 silloin nelihenkiseen Redlynxin porukkaan, koska siellä tarvittiin lisää yritysjohdollista ja kaupallista osaamista. Nyt Redlynxin henkilöstömäärä on noin 50.

– Pelejä olin harrastanut vain kuten kuka tahansa nuori mies, enkä suunnitellut niitä itse. Valmistuttuani tein strategiakonsultointia it-, telecom- ja mediasektorilla. Ennen Redlynxiä työskentelin liikkeenjohdon konsulttina PricewaterhouseCoopersilla.

On kiva auttaa kaveria
Redlynxin menestynein peli on maailman myydyin digitaalisesti jaeltava konsolipeli Trials HD. Sitä on lisäosineen myyty runsaat kaksi miljoonaa kappaletta Xbox Live Arcadessa, joka on Microsoftin ylläpitämä verkkopalvelu kokonaan digitaalisesti jaeltaville Xbox-peleille.

– Trials on moottoripyöräpeli, jossa pelaaja voi ohjata kuljettajaa ja pyörää läpi mitä erilaisimpien ratojen. Sitä voi pelata hyvinkin helposti, mutta silti yksikään pelikerta ei ole edellisen kaltainen.

Virtalan mukaan Redlynx tekee helposti lähestyttäviä pelejä, jotka tarjoavat edistyneemmälle pelaajalle kuitenkin vaikeusastetta ja mahdollisuuksia kehittyä.

– Kun luomme uuden pelin, pidämme auki sen mahdollisuuden, että sitä voisi pelata useilla pelialustoilla. Peleissämme on tyypillisesti vain vähän ohjainkontrolleja, joka tekee sen mahdolliseksi.

Redlynxin pelejä pelataan sekä mobiililaitteissa, tableteissa, pelikonsoleissa ja internetissä. Niitä voi pelata yhdessä muiden kanssa, tai yksin niin, että voi halutessaan vertailla tuloksiaan muiden tuloksiin. Sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa ei Redlynxin pelejä voi vielä pelata.

Sen sijaan Digital Chocolatelle Facebook on nyt alustoista tärkein. Yrityksen Barcelonan studion Facebook-hitti Millionaire City nousi yli 13 miljoonalla kuukausittaisella pelaajallaan FB:n Top-10 listalle viime vuonna.

– Tänä vuonna meillä kehitetyllä ja julkaistulla Zombie Lanella on yli kahdeksan miljoonaa ja Army Attackillä yli viisi miljoonaa pelaajaa kuukaudessa.

Peleihin pääsee Ikosen mukaan sisälle helposti.

– Joku kavereistasi pelaa meidän peliämme Facebookissa ja pyytää sinua mukaan. Innostut ja huomaat, että siinä voittaa melkein aina, on kiva auttaa kaveria ja saada itse apua.

Tiina Pelkonen