Patentti varjelee betonia

(IPRinfo 5/2009)

Patenteista on hyötyä, ei pelkästään suojauksen vaan myös brändin ja markkinoinnin kannalta miettii Graphic Concrete Oy:n toimitusjohtaja Harri Lanning.

Graafisen betonin keksi vastavalmistunut sisustusarkkitehti Samuli Naamanka vuonna 1997.

Hän teki suuren työn graafisen betonin tuotekehityksessä ja rahoituksen hankkimisessa keksinnölle. Naamaka halusi tehdä urallaan muutakin kuin betoniratkaisuja, joten hän siirsi keksinnön ja sen immateriaalioikeudet yritykselle.

Graphic Concrete Oy perustettiin vuonna 2002, ja sen tehtäväksi tuli muuttaa keksintö kaupalliseksi tuotteeksi ja harjoittaa liiketoimintaa.

Toimitusjohtaja Harri Lanning kertoo, että yhteistyö keksijän ja yrityksen välillä toimii hyvin. Samuli Naamanka on yrityksen hallituksessa ja yksi yhtiön yksityisomistajista.

– Graphic Concrete on ollut mukana Naamangan näyttelyissä ja seminaareissa ja saanut keksijän tuen ja osaamisen käyttöön, Lanning selvittää.

Kaksi patenttiperhettä suojaa betonia
Toimitusjohtaja Lanningin mukaan tuotteen suojaus alkaa siitä, että tietotaito pysyy organisaation sisällä. Yrityksellä on myös kaksi patenttia, joista toinen liittyy tekniikkaan ja toinen materiaaliin.

– Pidän viestinnän kannalta tärkeänä, että graafisen betonin teknologia on patentoitu, Harri Lanning pohtii.

– Euroopassa on voimassa eurooppapatentti ja lisäksi patenttia on haettu valittuihin maihin, joissa betoniteknologia kehittyy, kuten Etelä-Koreaan, Brasiliaan ja Japaniin, Lanning kertoo.

– Graafisen betonin vierasperäisten nimien suojaus on myös oleellinen osa IPR-suojaa, Samuli Naamanka toteaa.

Kopioivista tuotteista ei ole ollut vielä vaivaa.

Graafista betonia on kehitetty Suomessa läheisessä yhteistyössä betoniteollisuuden kanssa. Tekniikka on vapaasti betonituoteteollisuuden käytössä, ja se edistää tuotteen hintakilpailukykyä.

Ulkonäkö ratkaisee
Graafinen betoni valitaan silloin, kun visuaaliset tekijät ratkaisevat. Graafisesta betonista on mahdollisuus tehdä projektiin räätälöity ja uniikki kuvio. Esimerkiksi Hämeenlinnan maakunta-arkiston seinään toteutettiin graafikko Aimo Katajamäen suunnittelema kuvio, jonka kuvat on poimittu arkiston yli sata vuotta vanhoista asiakirjoista.

– Graafinen betoni on myös kustannustehokasta, hinta on visuaalisuuden lisäksi yksi pääargumenteistamme, Lanning kertoo.

Yrityksen strategia on laajeta betoniteollisuuden ja rakennusteollisuuden kumppanuuksien kautta ympäri Eurooppaa. Toimitusjohtaja Harri Lanning kertoo, että kansainvälistyminen on aloitettu pari kolme vuotta sitten.

– Viime vuonna vientiin meni 70 prosenttia liikevaihdosta ja tänä vuonna tulos näyttää samansuuntaiselta, Lanning ynnää.

 

 Katja Palhus

Painatusta erikoiskalvolle

Graafinen BetoniTM (GB), on Samuli Naamangan keksintö, jossa käytetään eri painotekniikoita pintahidastinaineen painamisessa erikoiskalvolle. Graafista betonia voidaan käyttää melkein kaikkialla missä tehdään näkyviin jääviä betonipintoja.

Graafiselle betonille on haettu useitakin patentteja (mm. betonin värjäys, tietynlaisen pinnan muodostaminen). Betonin kuviointikeksinnän kuvaus löytyy patenttihakemuksesta:
http://v3.espacenet.com/publicationDetails/biblio?DB=EPODOC&adjacent=true&locale=fi_fi&FT=D&date=20041012&CC=US&NR=6803006B1&KC=B1