Markkinointijuridiikkaa ajantasaisesti

(IPRinfo 4/2010)

Elina Koivumäki, Petteri Häkkänen: Markkinointijuridiikka 2010. Helsingin seudun kauppakamari 2010. 229 s. ISBN 978-952-246-026-4

Elina Koivumäen ja Petteri Häkkäsen ”Markkinointijuridiikka 2010” -kirjaa on tarkoitus päivittää vähintään kaksi kertaa vuodessa. Se on saatavilla myös internet-palveluna. Jatkuvasti ajan tasalla pidettävä teos on käyttökelpoinen alalla, jolla sääntely ja oikeuskäytäntö kehittyvät nopeassa tahdissa.

Kirja on tarkoitettu hakuteokseksi nopeaa tiedon hankintaa varten. Siinä käsitellään kuluttajamarkkinointia, yrityksiin kohdistuvaa markkinointia, henkilötietojen käsittelyä markkinointitarkoituksessa sekä markkinoinnissa keskeisiä immateriaalioikeuksia. Lisäksi käydään läpi markkinoinnin valvonta- ja seuraamusjärjestelmiä.

Kirjasta löytyy tietoa myös sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnasta, viraalimarkkinoinnista sekä henkilön nimen tai kuvan käyttämisestä markkinoinnissa.

Kirjassa on käytetty ilahduttavan paljon havainnollisia esimerkkejä sekä oikeustapauksia, ja se on selkeästi kirjoitettu. Onkin todennäköistä, että kirjasta tiettyyn konkreettiseen ongelmaan vastausta etsivä markkinointitehtävissä työskentelevä henkilö ymmärtää lukemansa. Myös juristi löytää kirjasta perustietoa ja mielenkiintoista oikeustapausaineistoa.

Kovin syvälle ei erilaisiin markkinointijuridiikkaa koskeviin osakysymyksiin päästä, vaan kirjassa käsitellään lähinnä kunkin kysymyksen pääpiirteitä. Teoksessa annetaan käytännöllisiä neuvoja siitä, millaisia seikkoja markkinointia suunnittelevan tulee ottaa huomioon eri tilanteissa.

Lukijalle ei tarjota kirjallisuusviitteitä lisätiedon hankkimista varten, mikä puoltaa kirjan soveltuvuutta lähinnä nopeaa tiedon hankkimista varten tapauksissa, jotka ovat oikeudellisesti melko selviä.

Teos onkin parhaimmillaan nopean perustiedon hankkimisessa niille, joilla ei ole juridista koulutusta. Heitä olisi kenties voinut palvella vieläkin paremmin, mikäli kirjassa olisi asiahakemisto.

Hakemiston puute saattaa johtaa siihen, että oikeudellista systematiikkaa tuntematon lukija ei aivan helposti löydä kirjasta oikeaa kohtaa. Tämä tuskin haittaa kirjan internet-versiota käytettäessä, sillä erilaiset hakutoiminnat helpottavat tiedon nopeaa löytymistä. Kirja lieneekin parhaimmillaan internet-muodossa.

Suosittelen kirjaa kaikille markkinointijuridiikasta kiinnostuneille, erityisesti juridista koulutusta vailla oleville henkilöille.

Taina Pihlajarinne
Tutkija, OTT, Kansainvälisen talousoikeuden instituutti KATTI

Share: