Markkinointia ja kilpailua uusissa kansissa

(IPRinfo 3/2010)
Tarja Tchernych: Mainostajan tekijänoikeusopas. Mainostajien liitto, 2009. 114 s. ISBN 978-952-5262-35-3

Ulf Bernitz, Gunnar Karnell, Lars Pehrson, Claes Sandgren: Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens. Elfte omarbetade upplagan. Jure, Stockholm 2009. p. 447. ISBN 978-91-7223-369-0

Mainostajan tekijänoikeusopas on hieman uudistettu painos vuoden 2005 käytännönläheisestä oppaasta.
Jäljittelystä-luku on kokonaan uusittu ja saanut uuden nimen Pakkausten suojaaminen ja jäljittely. Uutta ovat myös hakukone- ja hakusanamarkkinoinnista kirjoitetut jaksot.

Lainsäädännössä on otettu huomioon muutokset ja lisätty muutamia säädöksiä. Nopeaa lukijaa auttavat joka sivulta löytyvät lukujen otsikot.

Ruotsalaisessa immateriaalioikeuden perusteoksessa Immaterialrätt och otillbörlig konkurrens luodaan katse tekijänoikeuteen lähioikeuksineen sekä patentti-, tavaramerkki- ja mallioikeuteen. Kirja on jo 11. painos vuoden 1983 jälkeen. Tekijän- ja patenttioikeuden rinnalla laajin tarkastelu kohdennetaan sopimattomaan menettelyyn ja kilpailurajoituksiin.

Kirjasta löytyy monta osaa tunnusmerkkioikeudesta: tavaramerkkioikeuden ohella käsitellään kursorisesti esimerkiksi toiminimi-, persoonallisuus- ja verkkotunnusoikeus. Myös kasvinjalostajanoikeutta ja esineoikeudellisia kysymyksiä käsitellään lyhyesti. Lopussa on kokoava katsaus.

Kirjassa oikeustila on otettu huomioon vuoden 2009 puoliväliin saakka. Selventävänä uutuutena teoksesta löytyy nyt myös alaviitteitä.

Tommi Haaja
Oik. yo, Helsingin yliopisto

Kirjoittaja oli harjoittelijana IPR University Centerissä kesällä 2010.

Share: