Lyhyesti

Sosiaalisen median valta

(IPRinfo 3/2011)

Riku Vassinen on digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median asiantuntija, aktiivinen bloggaaja ja kirjoittaja. Hän kävi luennoimassa Porthanian Suomen Laki -salissa 11.4.2011 otsikolla Digitaalinen jalanjälki.

Vassisen mukaan 1980-luvulla opitut mainontakikat kannattaa unohtaa. Silloin keskivertotuotteesta tehtiin menestystuote hyvällä mainoskampanjalla. Nykyään toiminta on läpinäkyvämpää: sosiaalisen median ja bloggaamisen myötä asiakkaiden on mahdollista tavoittaa suuri yleisö netissä julkaistulla kirjoituksella nopeasti. Liikaa lupaileva mainonta ei pure, sillä siitä voi jäädä nopeasti kiinni.

Ennen reklaamaatiot lähetettiin asianomaiseen yritykseen, mutta nykyään valitetaan netissä. Näin asiakkaalla on enemmän valtaa. Esimerkkinä Vassinen mainitsee muutama vuosi sitten netissä julkaistun ja paljon huomiota herättäneen reklamaation, joka johti ravintola Lehtovaaran mittavaan korvausvaatimukseen maineensa tahraamisesta.

Löydä suosittelijasi
Yrityksille sosiaalisen median tärkein tavoite on saada suosituksia. Tavoitteena on saada asiakkaita, jotka tuovat lisää asiakkaita. Suositteleva asiakas on yritykselle jopa tärkeämpi kuin ostava asiakas. Paras suosittelija haluaa vilpittömästi ja ilman rahallista korvausta auttaa muita löytämään hyvän tuotteen tai palvelun.

Blogisuosituksia ei ehkä pidetä yhtä vilpittöminä, koska bloggaajat voivat saada ilmaiseksi suosittelemiaan tuotteita. Blogikirjoittelu on yrityksille kanava vaikuttaa asiakkaiden mielikuvaan yrityksestä. Vassinen kertoo kritisoineensa erästä yritystä blogissaan. Kun yritys reagoi tarjoamalla Vassiselle myönteisen kokemuksen, kirjoitti Vassinen tästäkin ja kääntyi siten suosittelijaksi.

Vassisen viesti yrityksille on, että niiden kannattaa seurata, mitä niistä kirjoitetaan ja puhutaan ja myös reagoida. Tavallisten ihmisten arvostelut ovat arvokkaimpia. Ne koetaan rehellisemmiksi, kuin jos yrityksen edustaja markkinoi tuotetta tai palvelua.

Kannattaako yrityksen mennä sosiaaliseen mediaan?
Amazon.com -verkkokaupan perustaja Jeff Bezos on sanonut, että kun asiakas on tyytymätön offline, hän kertoo huonosta kokemuksestaan kuudelle. Jos asiakas on tyytymätön online, hän kertoo sen kuudelle tuhannelle. Asiakkaan vaikutusmahdollisuudet ovat muuttuneet ja asiakaspalvelu tärkeys korostunut.

Sosiaalinen media tarjoaa keinon tarkastella, mitä muissa yrityksissä tapahtuu, miten niillä ja alalla ylipäänsä menee. Yritysten tulisi Vassisen mukaan laatia Facebook-ohjeistus työntekijöilleen ja googlata yrityksensä usein tietääkseen, mitä siitä puhutaan verkossa, tai mitä siitä ei puhuta. Se, että juttuja leviää, on yleensä hyvä asia. Suurin ongelma Vassisen mukaan on, jos yrityksestä ei puhuta lainkaan. (KK)

Lue lisää:
http://marmai.fi/blogit/vassinen
http://www.slideshare.net/rvassinen

Share: