Lyhyesti

Lisää värejä tavaramerkkirekisteriin

Hakemuksia värin rekisteröimiseksi tavaramerkiksi on viime vuosina tullut yhä enemmän sekä kansallisiin tavaramerkkivirastoihin että Euroopan yhteisön harmonisointivirastoon (OHIM). Hakemuksen hyväksymisen keskeisenä kriteerinä on tavaramerkin tehtävän täyttyminen: mieltääkö kohdeyleisö värin tuotteen alkuperän ilmaisuksi.

Uusin suomalainen värimerkki on Parocin eristelevyjen pakkauksissa käytetty punavalkoraidallinen kuviointi. Aikaisemmin on hyväksytty Fazerin sininen suklaalle ja oranssi Fiskarsin työkaluille. Jotta väri olisi erottamiskykyinen, on Suomessa käytännössä edellytetty tuotteen laajaa tunnettuutta kohdeyleisön keskuudessa.

Myös palvelulle voidaan rekisteröidä värimerkki. OHIMin erottamiskyvyttömänä hylkäämästä väristä yhteisöjen ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuin (EOT) hyväksyi tietyn oranssin hakijan kasvinviljelyneuvonnan tunnusmerkiksi (asia T-173/00, 9.10.2002). EOT oli aiemmin katsonut, että hakijan tuotteisiin liittyvä pelkkä väriyhdistelmä ilman erityistä muotoa on liian abstrakti ja epämääräinen, jotta se huomattaisiin tai tunnistettaisiin merkiksi (asia T-316/00, 25.9.2002).

Euroopan yhteisöjen tuomioistuin linjasi rekisteröintiedellytyksiä ennakkoratkaisussaan C-49/02, 24.6.2004. Sen mukaan värit tai väriyhdistelmät, jotka halutaan rekisteröidä tavaramerkiksi abstraktissa ja ääriviivattomassa muodossa ja joiden värisävyt on täsmennetty sanallisesti ja esittämällä värimalli sekä nimetty tarkoin kansainvälisesti hyväksytyn väriluokittelujärjestelmän mukaisesti, voivat muodostaa tavaramerkin. Lisäksi on osoitettava, että kyseiset värit tai väriyhdistelmät esiintyvät käyttöyhteydessään todellakin merkkinä ja että rekisteröintihakemukseen sisältyy systemaattinen sommitelma, jossa nämä värit on yhdistetty keskenään ennalta määrätyllä ja muuttumattomalla tavalla. (phh)

PRH avasi laajalti tunnettujen tavaramerkkien tietokannan

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) perusti elokuussa 2007 luettelon, johon voidaan hakemuksesta merkitä Suomessa laajalti tunnettuja tavaramerkkejä (LTM). Luettelo on julkinen, mutta sen ylläpito ja otteiden tulostaminen on viraston maksullista palvelutoimintaa.

Edellytyksenä merkin sisällyttämiseen tietokantaan on, että se on olennaisessa osassa Suomea kohderyhmässään laajalti tunnettu, mistä on hakemukseen liitettävä näyttö. Merkintä on voimassa 5 vuotta, jonka jälkeen se voidaan hakemuksesta uudistaa.

Merkin liittäminen tai sen poistaminen luettelosta ovat PRH:n tietopalvelua, eivät viranomaispäätöksiä, joten sisällöstä ei voi valittaa mihinkään lainkäyttöelimeen. Merkki voi luonnollisesti olla laajalti tunnettu, vaikkei sen haltija pyytäisikään sen sisällyttämistä luetteloon. Myös rekisterissä olevien merkkien statuksen ratkaisee viime kädessä tuomioistuin.

Rekisterillä on tarkoitus helpottaa tavaramerkkejä koskevia ennakko- ja sekoitettavuustutkimuksia ja siten ehkäistä tavaramerkkiriitoja. Luettelon ja rekisteröityjen tavaramerkkien tietokannan välille rakennetaan linkitys käyttäjien avuksi.
Lisätietoa laajalti tunnettujen merkkien luettelosta, mm. sisällyttämisedellytyksistä, hakemuksesta ja lomakkeesta sekä maksuista on PRH:n sivulla. (phh)

Patentti- ja rekisterihallituksen tavaramerkkitietokannoista tietoa PRH:n verkkosivulla:
http://www.prh.fi/fi/tavaramerkit/tavaramerkkitietokannat.html

Share: