Luovuus lähtee lapsista

(IPRinfo 1/2005)

Kuivausjärjestelmä kylpyhuoneeseen, puomit suojatielle, pelastusliukumäki luokasta pihalle, nastanpoistokone, digitaalisesti vahvuutta säätävät silmälasit. Siinä muutama esimerkki Innokoulun ideoista lähivuosilta. Peruskoulun eka- ja tokaluokkalaisille sekä ammattikoululaisille järjestettävä keksintökilpailu pidetään tänä vuonna kuudetta kertaa.

Tarkoitus on puhua oppilaille luovuudesta ja saada nämä ideoimaan itse. Innokoulu on osa Innosuomi-projektia ja se toteutetaan yhdessä Opetushallituksen kanssa. Ala-asteen 1.- ja 2.-luokkalaisia ei tarvitse yllyttää, heiltä syntyy mitä kekseliäimpiä ehdotuksia. Sitä vanhemmilla luovuus alkaa hiipua.

– Luovuutta ei tapa peruskoulu, vaan ikä, sanoo Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) viestintäjohtaja Leo Lehdistö.
Kerran Innokoulua kokeiltiin lukiolaisille, eikä heiltä tullut kilpailuun yhtään ehdotusta. Ammattioppilaitoksessa opiskelevat sen sijaan ajattelevat käytännönläheisemmin, ja heiltä on saatu Innokouluun paljon hyviä ideoita, muun muassa aurinkopaneeleilla toimiva auton tuuletus ja heijastimena toimiva muovikassi.

Ikävä kyllä näitä kuten ala-asteikäistenkään keksintöjä ei ole tarkoitus jalostaa tuotantoon.

– Se on päätetty, että tämä on leikkiä, sanoo Lehdistö.

Leo Lehdistö kertoo viettäneensä ideoiden parissa monta hauskaa hetkeä ja ihailee lasten ja nuorten kekseliäisyyttä suunnattomasti.

– Moni idea olisi toteuttamiskelpoinen.

Alokkaille suunnatusta Innoint-hankkeessa syntyneitä ideoita on jopa myyty ulkomaille. Yksi palkittu ehdotus julistettiin välittömästi salaiseksi.

Opettajilla suuri rooli
Lehdistö on itse Innokoulu-idean isä. Piti keksiä jotain, millä lapset saa mukaan, sillä yksi patentti- ja rekisterihallituksen määritellyistä tehtävistä on yrittäjyyden ja luovuuden edistäminen.

– Ja jos se ei lähde lapsista, niin mistä sitten, Lehdistö kysyy.

Innokoulu-kilpailu on pyörinyt viisi kertaa. Jokaisella kerralla mukana olevat koulut ja oppilaitokset on valittu eri puolilta Suomea. Opettajille lähetetään tietopaketti, jossa pohditaan, mitä luovuus on ja voiko sitä opettaa. Oppilaiden osallistuminen Innokouluun onkin paljolti kiinni opettajien aktiivisuudesta. Kokemus on osoittanut, että Helsingistä ei juuri kilpailuun osallistuta, mutta maakunnissa ollaan aktiivisempia.

– Opettajilla on täällä niin paljon muuta, Lehdistö arvelee.

Ensimmäisellä kerralla mukana oli eka- ja tokaluokkalaisia viidestä peruskoulusta. Heiltä kysyttiin, mikä on sellainen keksintö, jota vielä ei ole ja joka helpottaisi äidin, isän tai vaikka isovanhempien elämää. Ammattioppilaitoksia on ollut mukana vuodesta 2003.

Arvosteluraatiin kuuluvat Opetushallituksen pääjohtaja Kirsi Lindroos, Leo Lehdistö ja toimitusjohtaja Aarno Kaila, joka toimii Innokoulun viestintäkonsulttina.

Päättötyöt kilpailuun
Ammattioppilaitosten rehtorit ovat esittäneet ajatuksen, että oppilaat voisivat kilpailla päättötöillään Innokoulu-kilpailussa.
– Päättötyö valitaan jo opiskelun alkuvaiheessa, ja tällainen kilpailu voisi motivoida, pohtii Lehdistö.

Asia kuitenkin toistaiseksi vasta idean tasolla. Mukana olisivat kaikki ammattioppilaitokset, ja tuomaroitavaakin olisi huomattavasti enemmän kuin tavallisesti.

Ehdotuksissa näkyy myös ajan henki. Vuonna 2002 kilpailuun tuli useita ehdotuksia, joissa taloja suojeltiin lentokoneilta. Yhdessä ideassa talo kävelee pois vaaran alta, toisessa talon ylle tulee varjo, josta kone pongahtaa pois.

– Tänä vuonna varmasti tulee aallonmurtajia, ennustaa Leo Lehdistö.

Tämän vuoden Innokoulu-palkinnot jaetaan 29.11.2005.

Johanna Liukkonen
Unionimedia

Share: