Avain brandien maailmaan

(IPRinfo 4/2005)

Arvosteltu teos: Satu Lindroos- Göte Nyman- Katja Lindroos: Kirkas brandi, WSOYpro, 2005. ISBN: 951-0-29660-0. 273 sivua.

Helppolukuinen ja visuaalisesti houkutteleva teos on kätevä suomenkielinen avain brandimarkkinoinnin maailmaan. Tekijät tuntevat aiheensa ja johdattavat lukijaa kiehtovalla tavalla brandiymmärrykseen. Kirja yrittää tehokkaasti purkaa suomalaisten insinöörien vaalimaa myyttiä siitä, että tarpeeksi hyvä tuote muka ”myisi itse itsensä”.

Tekijöistä Satu Lindroos on kokenut markkinoinnin ammattilainen ja erikoistunut brandien analysoimiseen ja rakentamiseen yritysten kanssa. Katja Lindroos on Muoto-lehden päätoimittaja, joka valmistelee väitöskirjaa taideteollisessa korkeakoulussa. Kolmas tekijä Göte Nyman on erityisesti havaintopsykologiaan erikoistunut professori Helsingin yliopistossa.

Tämä joukko voisi siis asiantuntemuksellaan varmasti luodata markkinointimiehiä monipuolisemman näkökulman brandeihin. Akateemisessa maailmassa valmistuneisiin brand management -raamattuihin (esim. Jean-Noël Kapferer ja Kevin Lane Keller) verrattuna kirja onkin monella tavoin erilainen. Ensinnäkin se on melko lyhyt, eikä yritäkään tutustuttaa lukijaa koko brandimarkkinoinnin teoriaan.

Asiantunteva puheenvuoro
Vaikka kirja esitteleekin joitakin brandimarkkinoinnin ja brandien hallinnoinnin peruskäsitteitä, kaiken kattavaksi brand management -raamatuksi tai teorianrakentajaksi se ei pyri. Se on enemmänkin mielenkiintoinen ja asiantunteva puheenvuoro kauniissa ja hyvin kirjoitetussa paketissa.

Tutuista ja vähän tuntemattomimmistakin tuotteista kertovat tarinat ovat markkinointikirjallisuuden vakiosisältöä ja tämänkin teoksen ehdottomasti parasta antia. Kirkas brandi -teoksessa tarinan kulku on jouhevaa. Maskuliininen markkinointiuho ja brandivallankumouksen hehkuttaminen puuttuvat, mikä tekee teoksesta uskottavan ja miellyttävän lukea.
Kun yhtenä kirjoittajana on psykologian akateeminen asiantuntija, ihmisen mielen toimintaan olisi kuitenkin ollut mukava tutustua perusteellisemminkin ja laajemmin lähdeviittauksin. Kirja sisältää kuitenkin runsaasti muita lähdeviitteitä, jotka on koottu teoksen loppuun.

Kirjan kappaleiden otsikoinnissa on selkeiden numeroiden sijaan kikkailtu väreillä ja pelkillä sanaotsikoilla. Kaunista ehkä, mutta valitettavasti tämä valinta vaikeuttaa kirjan käsikirjamaista käyttöä ja lähteiden löytämistä. Kirjaa tehtäessä on siis selvästi panostettu ulkonäköön käytettävyyden kustannuksella, vaikka markkinoinnin arjessa työskentelevä ja moni muukin palaisi varmasti mielellään uudestaankin kirjan ajatuksiin.

Kenen tahansa markkinoinnista kiinnostuneen (tai sitä ylenkatsovan!) kannattaa kuitenkin ehdottomasti ottaa tämä sujuvasti kirjoitettu suomenkielinen brandi-puheenvuoro iltalukemiseksi – ja antaa sen ajatusten hautua yön yli.

Mia Pakarinen
Tutkija
IPR University Center

Share: